Religie i wyznania w państwach obszaru postsowieckiego
Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
Kod programu: W1-S1FW23.2023

Nazwa modułu: | Religie i wyznania w państwach obszaru postsowieckiego |
---|---|
Kod modułu: | W1-FWS1-KJ-RWPOP01 |
Kod programu: | W1-S1FW23.2023 |
Semestr: | semestr zimowy 2023/2024 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Wykłady zostaną poświęcone omówieniu religii i wyznań w państwach obszaru postsowieckiego, a więc w byłych republikach ZSRR. Wykładowca omówi religie mające w Rosji tzw. status religii tradycyjnych (prawosławie, islam, buddyzm i judaizm) oraz tzw. status religii obcych (katolicyzm i wyznania protestanckie z uwzględnieniem szamanizmu). Celem wykładów będzie zaprezentowanie kulturowego zróżnicowania religijnego obszaru postsowieckiego i charakterystyka głównych nurtów religijnych z analizą wybranych lokalnych wierzeń lub wspólnot wyodrębnionych historycznie (staroobrzędowcy, unici). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie wiedzy o kulturze religijnej różnych wyznań w systemie nauk humanistycznych / teologicznych / religioznawczych oraz prawosławia wobec / wśród innych wyznań chrześcijańskich. Orientuje się w specyfice przedmiotowej prawosławia i innych wyznań/religii w krajach postsowieckich; ma świadomość istoty prawosławia jako wyznania autokefalicznego oraz jego wyjątkowego związku z polityką zwłaszcza w Rosji. Zna i rozumie znaczenie prawosławia dla samych Rosjan i fundamentalnego wpływu tego wyznania na historię, kulturę, politykę Rosji i literaturę rosyjską, a co za tym idzie na mentalność Rosjan i mieszkańców obszarów postsowieckich. [FWS1-KJ-RWPOP01_1] |
K_W01 [1/5] |
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie terminologię ogólną i szczegółową dotyczącą prawosławnej kultury religijnej oraz innych wyznań w ramach literaturoznawstwa; zna i rozumie pojęcia i zjawiska religijne i te, związane z wyznaniami, odzwierciedlone w literaturach wschodniosłowiańskich [FWS1-KJ-RWPOP01_2] |
K_W02 [1/5] |
w zaawansowanym stopniu potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę o religii i kulturze prawosławnej oraz innych wyznaniach obszarów postsowieckich w obrębie literaturoznawstwa, szczególnie w zakresie interpretacji motywów i symboli religijnych w literaturach wschodniosłowiańskich [FWS1-KJ-RWPOP01_3] |
K_U01 [1/5] |
w zaawansowanym stopniu potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, syntetyzować i użytkować informacje z zakresu nauk o religii i kulturze przy użyciu różnych źródeł oraz z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi w ramach polskiego i wschodniosłowiańskiego literaturoznawstwa [FWS1-KJ-RWPOP01_4] |
K_U02 [1/5] |
jest gotów do krytycznej oceny wiedzy własnej i odbieranych informacji dotyczących różnic między prawosławiem i innymi wyznaniami obszarów postsowieckich a katolicyzmem [FWS1-KJ-RWPOP01_5] |
K_K01 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FWS1-KJ-RWPOP01_w] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
egzamin |
FWS1-KJ-RWPOP01_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |