Współczesna Ukraina
                                    
    Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
    
    Kod programu: W1-S1FW23.2023
                                
                                
                                
| Nazwa modułu: | Współczesna Ukraina | 
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FWS1-JU-WU01 | 
| Kod programu: | W1-S1FW23.2023 | 
| Semestr: | semestr zimowy 2023/2024 | 
| Język wykładowy: | polski | 
| Forma zaliczenia: | zaliczenie | 
| Punkty ECTS: | 2 | 
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest prezentacja sytuacji współczesnej Ukrainy z uwzględnieniem przede wszystkim kontekstu społeczno-kulturowego. Omówione zostaną procesy zachodzące po 1991 r. m.in. w dziedzinie geopolityki, ekonomii, demografii, religii, a także problemy okresu transformacji ustrojowej. Szczególna uwaga zostanie poświęcona relacjom Ukrainy z sąsiadami oraz konfliktowi z Federacją Rosyjską. Prezentowane będą także najważniejsze bieżące wydarzenia z życia kulturalnego (sztuka, literatura, kino, muzyka). W toku zajęć osoba studiująca analizuje miejsce Ukrainy w dyskursie intelektualnym i scenariusze rozwoju w najbliższych dekadach.  | 
    
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy | 
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] | 
|---|---|
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty z historii współczesnej Ukrainy (po 1991 r.), najważniejsze procesy geopolityczne, ekonomiczne, demograficzne, które wpłynęły na przebieg transformacji ustrojowej i budowały tożsamość współczesnego narodu ukraińskiego [FWS1-JU-WU01_1]  | 
                
                    
                        K_W04 [1/5]  | 
            
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji poznanych wybranych zjawisk historycznych i kulturowych i ich powiązania z geopolityką, ekonomią, religią przy wykorzystaniu narzędzi metodologicznych nauk humanistycznych, co pomoże w odtworzeniu dyskursu intelektualnego współczesnej Ukrainy [FWS1-JU-WU01_2]  | 
                
                    
                        K_W03 [1/5]  | 
            
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do sformułowania najważniejszych problemów charakteryzujących tradycje i zwyczaje oraz zjawiska społeczno-kulturowe obserwowane w Ukrainie po 1991 roku, włączając okres transformacji oraz historię najnowszą – wojnę rosyjsko-ukraińską [FWS1-JU-WU01_3]  | 
                
                    
                        K_U01 [1/5]  | 
            
potrafi wyszukiwać i opracowywać informacje na temat historii, geopolityki, ekonomii oraz sztuki, kina, literatury i muzyki Ukrainy po 1991 roku przy użyciu narzędzi metodologicznych dostarczanych przez nauki humanistyczne [FWS1-JU-WU01_4]  | 
                
                    
                        K_U02 [1/5]  | 
            
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się | 
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [FWS1-JU-WU01_k] | 15 | 
                    
                        Opis [a03]  Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09]  | 
                zaliczenie | 
                    
                        FWS1-JU-WU01_1 | 
            
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis | 
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć  | 
        
            
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich  | 
        
            
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć   lub  służących przygotowaniu się do nich  | 
        
            
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią  jego zapisów  | 
        
            
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.  | 
        
            
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie  | 
        
            
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się  | 
        
    
| Załączniki | 
|---|
| Opis modułu (PDF) | 
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy | 
| (brak danych) | ||