Literatura rosyjska w perspektywie antropologii kultury
Kierunek studiów: Filologia wschodniosłowiańska
Kod programu: W1-S2FW23.2023

Nazwa modułu: | Literatura rosyjska w perspektywie antropologii kultury |
---|---|
Kod modułu: | W1-FWS2-WS-LRAK02 |
Kod programu: | W1-S2FW23.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | rosyjski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Literatura rosyjska w perspektywie antropologii kultury ma na celu wypracowanie umiejętności analizy i interpretacji wybranych przykładów z literatury rosyjskiej w szerokim kontekście nowoczesnej humanistyki z uwzględnieniem różnorodnych kategorii antropologicznych. Celem antropologiczno-kulturowych odczytań literatury rosyjskiej jest nauczenie jak rozumieć literaturę i język w szerokich i aktualnych kontekstach estetycznych, historycznych, społecznych i politycznych. Podczas zajęć osoba studiująca zapoznana zostanie z kategoriami antropologicznymi, zagadnieniami symboliki kulturowej, z głównymi problemami współczesnej antropologii literatury oraz ze współczesnym dyskursem literaturoznawczo-kulturowym.
Wśród podejmowanych zagadnień mogą znaleźć się kwestie takie jak: kulturowe wzory doświadczania przestrzeni, symbolika labiryntu, domu, drogi itd., nie-miejsce, postpamięć i pamięć kulturowa, antropologia śmierci, podmiotowość, tożsamość a odmienność, ja–inny, obcość a identyfikacja, literatura a stereotypy, kategoria codzienności, rytualizacja codzienności, człowiek – rzecz, tabu – detabuizacja, karnawalizacja i śmiech, kategoria ciała, ciało tekstu, płeć kulturowa, różne perspektywy rozumienia pojęcia gry, obrzędy kulturowe a literatura itp. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy i interpretacji wytworów kultury rosyjskiej, szczególnie literatury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa rosyjskiego [WS-LRAK02_1] |
K_W03 [2/5] |
zna i rozumie główne tendencje rozwojowe literaturoznawstwa rosyjskiego, szczególnie w kontekście osiągnięć nowoczesnej humanistyki [WS-LRAK02_2] |
K_W04 [3/5] |
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w celu formułowania i innowacyjnego rozwiązywania problemów badawczych z zakresu analizy i interpretacji utworów literatury rosyjskiej w kluczu antropologiczno-kulturowym [WS-LRAK02_3] |
K_U01 [2/5] |
potrafi formułować i wyrażać własne poglądy, sądy krytyczne i idee wypracowane na podstawie analizy i interpretacji utworów literatury rosyjskiej; potrafi prowadzić debatę i argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów, sprawnie formułować wnioski w oparciu o przeczytaną literaturę podmiotu i przedmiotu [WS-LRAK02_4] |
K_U06 [2/5] |
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów współczesnej humanistyki oraz korzystania z opinii i pomocy ekspertów w zakresie badania literatury rosyjskiej [WS-LRAK02_5] |
K_K02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [WS-LRAK02_k] | 30 |
Opis [a03] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
egzamin |
WS-LRAK02_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |