WYBRANE ZAGADNIENIA KULTURY I SZTUKI CZ.4
Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Kod programu: W6-S1EP19.2023
| Nazwa modułu: | WYBRANE ZAGADNIENIA KULTURY I SZTUKI CZ.4 |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-EP-S1-WZKS.4 |
| Kod programu: | W6-S1EP19.2023 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z klasycznymi i współczesnymi koncepcjami socjologicznego ujęcia sztuki, jak i metodami badawczymi , które wynikają z owych teorii. W celu zrozumienia zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną artystyczną wspartą pogłębioną znajomością literatury przedmiotu przedstawione zostaną relacje między społeczeństwem a sztuką , aartystycznych. Wyjaśniona zostanie również organizacja świata sztuki, kwestia kariery i trajektorii w świecie artystycznym. Ponadto studenci w trakcie kursu zapoznają się z teorią zbiorowego tworzenie oraz koncepcją „pola sztuki”. Zaprezentowany zostanie także problem recepcji sztuki w zależności od pozycji w strukturze społecznej oraz wyzwania przed jakimi staje współczesna sztuka wobec zjawiska globalizacji. Osobną kwestią omówioną podczas zajęć będzie problem autonomii świata sztuki, a także rozmaite formy przenikania się sfer ekonomicznych, politycznych, religijnych i artystycznych, co pozwoli na pozyskanie wiedzy o socjologicznych i marketingowych aspektach funkcjonowania rynku sztuki z jego finansowymi i formalno-prawnymi aspektami. Przedmiot ma równocześnie dostarczyć możliwości ćwiczenia krytycznego spojrzenia na własną twórczość intelektualną i artystyczną za pomocą zapoznanych koncepcji socjologicznych. także instytucjonalne ramy sztuki na przykładzie współczesnych zjawisk |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student zna i rozumie style w sztukach plastycznych i związane z nimi tradycje twórcze, podstawowe etapy historii sztuk plastycznych, tendencje rozwojowe, reprezentatywne dzieła sztuki oraz publikacje związane z tymi zagadnieniami [W6-EP-S1- WZKS.4_1] |
W6-EP-S1-W02 [3/5] |
Student potrafi przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł [W6-EP-S1- WZKS.4_2] |
W6-EP-S1-U08 [3/5] |
Student potrafi stosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań artystycznych w szczególności wystąpień popularyzatorskich -- edukacyjnych, wernisaży, prezentacji w tym multimedialnych, warsztatów [W6-EP-S1- WZKS.4_3] |
W6-EP-S1-U09 [3/5] |
Student jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy oraz podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu [W6-EP-S1- WZKS.4_4] |
W6-EP-S1-K01 [3/5] |
Student jest gotów do wypełniania roli społecznej absolwenta studiów Edukacja Artystyczna w zakresie sztuk plastycznych – artysty i edukatora sztuki [W6-EP-S1- WZKS.4_5] |
W6-EP-S1-K03 [3/5] |
Student jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych [W6-EP-S1- WZKS.4_6] |
W6-EP-S1-K05 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [W6-EP-S1-WZKS.4_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
W6-EP-S1- WZKS.4_1 |
| ćwiczenia [W6-EP-S1-WZKS.4_fs_2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W6-EP-S1- WZKS.4_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||