Elementy psychologii Kierunek studiów: Architektura informacji
Kod programu: W1-S1AI19.2023

Nazwa modułu: Elementy psychologii
Kod modułu: W1-AI-S1-EP02
Kod programu: W1-S1AI19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami dotyczącymi problematyki z zakresu podstawowych pojęć, koncepcji oraz teorii psychologicznych, psychologicznych mechanizmów regulujących ludzkimi zachowaniami oraz procesami psychicznym. Zajęcia mają pomóc studentom zrozumieć kluczowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka i ich wpływ na zachowania użytkowników podczas interakcji z produktami cyfrowymi. Ponadto poprzez umożliwienie wglądu w tajniki warsztatu psychologa (np. techniki przeprowadzania wywiadu i propedeutykę diagnozy psychologicznej) student wejdzie w posiadanie narzędzi ułatwiających sprawne poruszanie się w środowisku pracy, gdzie podstawowymi relacjami są relacje społeczne. W ramach modułu student zapozna się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z np. psychologią poznawczą i Gestalt. Będzie także poprawnie korzystał z narzędzi wywiadu psychologicznego oraz zapozna się z zasadami poprawnego budowania ankiet. Ukończenie modułu wzbogaci studenta o zestaw niezbędnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, przydatnych przy pracy związanej z funkcjonowaniem człowieka w społeczeństwie informacyjnym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W trakcie realizacji modułu, student pozna terminologię z zakresu psychologii. Ponadto zdobędzie wiedzę związaną z psychologicznymi aspektami architektury informacji. Pozwoli to studentowi na szersze zrozumienie potrzeb i zasad funkcjonowania człowieka w społeczeństwie opartym na informacji. [EP02​_1]
K_W01 [5/5] K_W07 [5/5]
Wykorzystując przyswojone informacje, student opanuje najważniejsze elementy warsztatu pracy psychologa, co pomoże mu, jako architektowi informacji, w samodzielnym prowadzeniu prac badawczych. Nabyte umiejętności będą również przydatne przy rozwiązywaniu problemów o charakterze praktycznym. [EP02​_2]
K_U02 [3/5]
Rozbudowana wiedza i umiejętności zwiększają świadomość studenta o tym, jak ważnym czynnikiem w pracy architekta informacji jest podążanie za postępem naukowym, zmieniającymi się technologiami informacyjnymi i ich wpływem na przemiany społeczeństwa, zwłaszcza w sferze psychologicznej. Świadomość aspektów związanych ze złożonością psychiki człowieka pozwoli na kreatywne i sprawne rozwiązywanie pojawiających się w pracy problemów. [EP02​_3]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [EP02_fs_1] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praktyka badawcza [e08] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie EP02​_1 EP02​_2 EP02​_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)