Przetwarzanie i prezentacja danych Kierunek studiów: Architektura informacji
Kod programu: W1-S1AI19.2023

Nazwa modułu: Przetwarzanie i prezentacja danych
Kod modułu: W1-AI-S1-PPD01
Kod programu: W1-S1AI19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach zajęć studenci poznają zasady przetwarzania i prezentacji danych z wykorzystaniem programu MS Excel. Nabywają umiejętności związane z wprowadzaniem danych do arkusza kalkulacyjnego, tworzeniem formuł, stosowaniem odpowiednich metod adresowania komórek oraz różnorodnych funkcji. Formatują i organizują dane, wizualizują je za pomocą wykresów, tworzą tabele przestawne, stosują wyszukiwanie i operacje na datach, importują dane z różnych źródeł, przygotowują arkusze do eksportu i wydruku.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna pojęcia przetwarzanie i prezentacja danych oraz obszary ich zastosowania. Zna pojęcia: dane, komórka, adres komórki, arkusz, wykres oraz typy wykresów stosowanych w programie Excel. Potrafi wybrać odpowiedni typ wykresu do zilustrowania problemu. Rozumie pojęcie adresowania komórek (względne, bezwzględne, mieszane). Zna pojęcie tabele przestawne. [PPD01​_1]
K_W02 [5/5]
Student umie wprowadzić dane tekstowe i liczbowe do arkusza Excel oraz wykonać proste operacje (kopiowanie, usuwanie, zmiana koloru i wielkości czcionek, łączenie komórek itp.). Potrafi tworzyć formuły, sortować i filtrować dane oraz tworzyć raporty. Wybiera odpowiedni typ wykresu do zilustrowania danych. Potrafi utworzyć odpowiedni wykres i sformatować jego: legendę, osie, dane i pozostałe elementy. [PPD01​_2]
K_U05 [5/5]
Student potrafi przygotować arkusz do wydruku (podzielić i sformatować strony, wstawić nagłówki i stopki). Umie przenieść wykres do innych programu użytkowego np. Word oraz zinterpretować dane zaprezentowane na wykresie. Potrafi importować dane ze źródeł zewnętrznych. [PPD01​_3]
K_K02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [PPD01_fs_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z komputerem [d01] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie PPD01​_1 PPD01​_2 PPD01​_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)