Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu
                                    
    Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
    
    Kod programu: W6-SMPC19.2023
                                
                                
                                
 
| Nazwa modułu: | Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu | 
|---|---|
| Kod modułu: | PS_C1_ASD | 
| Kod programu: | W6-SMPC19.2023 | 
| Semestr: | 
 | 
| Język wykładowy: | polski | 
| Forma zaliczenia: | zaliczenie | 
| Punkty ECTS: | 4 | 
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu wprowadza w podstawowe pojęcia i problemy wyłaniającej się subdyscypliny pedagogiki specjalnej, charakteryzuje jej podmiot i przedmiot badań. Treści modułu koncentrują się wokół podstawowych pojęć: całościowe zaburzenia rozwoju, autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu. Omówione zostaną takie zagadnienia jak historia badań nad autyzmem, epidemiologia, etiologia, symptomatologia zaburzeń ze spektrum autyzmu, kryteria diagnostyczne ujęte w klasyfikacjach DSM i ICD, regulacje prawne edukacji, podstawowe kwestie terapii a także pomoc i wsparcie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. | 
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy | 
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] | 
|---|---|
| Absolwent w zakresie wiedzy zna i rozumie kategorie i pojęcia pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat podstaw pedagogiki osób ze spektrum autyzmu, obejmującą terminologię i teorie wyjaśniające. [PS_C1_ASD_1] | KN3_W04 [5/5] | 
| Absolwent w zakresie wiedzy zna i rozumie podstawy rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń, w tym zaburzeń ze spektrum autyzmu i niepełnosprawności . [PS_C1_ASD_2] | KN3_W02 [3/5] | 
| Absolwent w zakresie umiejętności potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin [PS_C1_ASD_3] | KN3_U01 [4/5] | 
| W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykazywania wrażliwości na problemy z obszaru pedagogiki osób ze spektrum autyzmu i do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne [PS_C1_ASD_4] | KN3_K08 [4/5] | 
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się | 
|---|---|---|---|---|
| wykład [PS_C_ASD_fs1] | 15 | Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] | zaliczenie | PS_C1_ASD_1 | 
| ćwiczenia [PS_C_ASD_fs2] | 15 | Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Indywidualna praca z tekstem [f02] | zaliczenie | PS_C1_ASD_1 | 
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis | 
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach | 
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć | 
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich | 
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć   lub  służących przygotowaniu się do nich | 
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią  jego zapisów | 
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie | 
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się | 
| Załączniki | 
|---|
| Opis modułu (PDF) | 
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy | 
| (brak danych) | ||
