Podstawy ekotoksykologii
Kierunek studiów: Aquamatyka - interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi
Kod programu: W2-S1AQ20.2023

Nazwa modułu: | Podstawy ekotoksykologii |
---|---|
Kod modułu: | W2-AQ-S1-031 |
Kod programu: | W2-S1AQ20.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest uzyskanie przez studenta wiedzy dotyczącej typów i bogactwa naturalnego środowisk związanych z wodą, charakterystyki czynników zagrażających stabilności i bezpieczeństwu środowisk wodnych, skutków jakie mogą one powodować w ekosystemach wodnych oraz umiejętności rozwiązywania problemów badawczych i praktycznych planowania działań zaradczych, ich wykonania, analizy i przedstawienia wyników. Ponadto celem modułu jest uzyskanie przez studenta wiedzy dotyczącej losów i skutków jakie powodować mogą różne związki chemiczne w ekosystemach wodnych
oraz umiejętności przygotowania modeli doświadczalnych, ich wykonania, analizy i przedstawienia wyników. Wykłady obejmują charakterystykę ekosystemów związanych z wodami (ekosystemy słodkowodne i słonowodne, płynące i stojące, wody podziemne)
oraz przystosowania organizmów żywych do zasiedlania środowisk związanych z wodą, w zależności od ich charakteru. Ćwiczenia uczą studentów metod analizy charakteru i skutków zagrożeń oraz rozwiązywania problemów praktycznych i badawczych, miedzy innymi na podstawie studiów przypadków, metod badania oddziaływań substancji toksycznych na organizmy z różnych ekosystemów i uzyskanie praktycznych
umiejętności pozwalających na dokonywanie ocen wpływu substancji toksycznych na populacje w oparciu o baterię biotestów ekotoksykologicznych i biomarkerów, dokonywanie pomiarów i obserwacji, wykonanie analizy statystycznej, opracowanie wyników i przygotowanie raportu prezentowanego publicznie. Praca własna – z podręcznikami, raportami, pracami oryginalnymi, pakietami statystycznymi i specjalistycznymi programami do obróbki danych (np. graficznych) oraz internetowymi źródłami danych, służy przygotowaniu się do ćwiczeń oraz tworzeniu projektu rozwiązań problemów badawczych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawy zróżnicowania środowisk wodnych oraz środowisk od wód zależnych, podstawowe powiazania ekologiczne pomiędzy nimi oraz wskaźniki (biologiczne, fizykochemiczne, hydromorfologiczne itp.) istotnych zmian zachodzących w środowiskach wodnych na skutek zadziałania czynników destrukcyjnych. [W2-AQ-S1-031 _1] |
AQ1_W01 [5/5] |
Rozumie podstawowe znaczenie wiedzy o ekotoksykologii i zagrożeniach środowisk wodnych w rozwiązywaniu problemów badawczych i praktycznych w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. [W2-AQ-S1-031 _10] |
AQ1_K02 [5/5] |
Wykorzystuje nabytą wiedzę, samodzielnie ją uzupełnia oraz inspiruje do tego zespół, z zakresu ekotoksykologii i zagrożeń środowisk wodnych w oparciu o różne źródła, w tym źródła internetowe, w procesie samokształcenia a także w procesie podnoszenia świadomości i bezpieczeństwa ekologicznego i w edukacji ekologicznej zgodnie z zasadami etyki. [W2-AQ-S1-031 _11] |
AQ1_K01 [4/5] |
Interpretuje wzajemne podstawowe relacje chemii środowiska, toksykologii i ekologii w aspekcie oddziaływania stresorów środowiskowych i podstawowe metody badawcze tych dyscyplin wykorzystywanych w ekotoksykologii. [W2-AQ-S1-031 _2] |
AQ1_W01 [5/5] |
Dostrzega globalne wyzwania cywilizacyjne wynikające z oddziaływania czynników potencjalnie destrukcyjnych chemicznych, fizycznych, biologicznych, mechanicznych itp. włączając tzw. nowe zagrożenia. [W2-AQ-S1-031 _3] |
AQ1_W04 [4/5] |
Opisuje i klasyfikuje podstawowe współzależności dotyczące oddziaływań substancji toksycznych na różnych poziomach organizacji układów biologicznych, rozumie mechanizmy prowadzące do przekształceń substancji ksenobiotycznych przez organizmy zasiedlające ekosystemy wodne i związane z wodami. [W2-AQ-S1-031 _4] |
AQ1_W02 [3/5] |
Zna podstawy zasady gospodarowania wodami w odpowiedzi na pojawianie się czynników zagrażających stabilności środowisk wodnych i środowisk towarzyszących. [W2-AQ-S1-031 _5] |
AQ1_W04 [5/5] |
Na podstawie zdobytej wiedzy stosuje właściwe metody i wskaźniki do opisywania wzajemnych relacji między czynnikami zagrażającymi środowiskom wodnym i towarzyszącym i zmianami zachodzącymi w tych środowiskach oraz posługuje się nimi zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej, przeprowadza podstawowe wnioskowanie [W2-AQ-S1-031 _6] |
AQ1_U02 [4/5] |
W stopniu podstawowym posługuje się pojęciami związanymi z zagrożeniami środowisk wodnych, w dyskusjach ze
środowiskiem społecznym posługuje się zrozumiałymi argumentami opartymi o wiedzy naukowej [W2-AQ-S1-031 _7] |
AQ1_U08 [5/5] |
Aktualizuje sposoby działania śledząc bieżące wytyczne dotyczące zarządzania środowiskami wodnymi, w szczególności cennych, takich jak dyrektywa wodna, Natura 2000; [W2-AQ-S1-031 _8] |
AQ1_U11 [4/5] |
Na podstawie zdobytej wiedzy potrafi zorganizować pracę zespołową prowadzącą do rozwiązania problemu związanego z ekotoksykologią i zagrożeniami środowisk wodnych oraz przyjąć role wiodącą w zespole, realizując zadanie zgodnie z zasadami dobrych praktyk laboratoryjnych i terenowych oraz zgodnie z zasadami współistnienia międzyludzkiego oraz sporządzić raport z wykonania zadania. [W2-AQ-S1-031 _9] |
AQ1_U10 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-AQS1- 031 fs 1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
W2-AQ-S1-031 _1 |
laboratorium [W2-AQS1- 031 fs 2] | 15 |
Pokaz/demonstracja [c06] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
egzamin |
W2-AQ-S1-031 _3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |