Monitoring stanu i zasobów wód
Kierunek studiów: Aquamatyka - interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi
Kod programu: W2-S1AQ20.2023
| Nazwa modułu: | Monitoring stanu i zasobów wód |
|---|---|
| Kod modułu: | W2-AQ-S1-015 |
| Kod programu: | W2-S1AQ20.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł umożliwi studentowi zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu teoretycznej i praktycznej oceny stanu wód powierzchniowych i podziemnych oraz osadów dennych z uwzględnieniem typologii wód. Studenci poznają metody prowadzenia monitoringu, w tym jego rodzaje i zakres zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawa krajowego i międzynarodowego. Poznają sposoby analizy i interpretacji wyników uzyskanych w monitorowaniu wód powierzchniowych i podziemnych prowadzonych w podsystemie Państwowego Monitoringu Środowiska oraz przeprowadzą ocenę stanu/potencjału
jednolitej części wód powierzchniowych oraz stanu wód podziemnych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Podstawy chemii [W2-AQ-S1-012]
Podstawy hydrobiologii [W2-AQ-S1-008] Podstawy hydrogeologii [W2-AQ-S1-010] Podstawy hydrologii [W2-AQ-S1-009] |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zna podstawowe terminy i pojęcia dotyczące monitoringu wód. [W2-AQ-S1-015 _1] |
AQ1_W01 [4/5] |
Zna cele i zasady prowadzenia monitoringu stanu wód w Polsce. [W2-AQ-S1-015 _2] |
AQ1_W01 [4/5] |
Potrafi dokonać oceny stanu wód. [W2-AQ-S1-015 _3] |
AQ1_W01 [3/5] |
Potrafi powołać sią na zapisy regulacji prawnych obowiązujących w monitoringu wód. [W2-AQ-S1-015 _4] |
AQ1_W05 [2/5] |
Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z wodami wynikające z działalności człowieka, potrafi ocenić ich skalę oraz wpływ na środowisko. [W2-AQ-S1-015 _5] |
AQ1_W05 [2/5] |
Zna podstawowe źródła danych o środowisku i potrafi je pozyskać i opracować. [W2-AQ-S1-015 _6] |
AQ1_W05 [2/5] |
Potrafi przygotować bazę danych o środowisku na podstawie pozyskanych danych monitoringowych. [W2-AQ-S1-015 _7] |
AQ1_W05 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [W2-AQ-S1 _015 fs 1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
W2-AQ-S1-015 _1 |
| laboratorium [W2-AQ-S1 _015 fs 2] | 30 |
Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Projektowanie [e04] |
egzamin |
W2-AQ-S1-015 _3 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||