Set of Diploma Courses II: Microsensors
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZA22.2022

Nazwa modułu: | Set of Diploma Courses II: Microsensors |
---|---|
Kod modułu: | W4-2F-22-25 |
Kod programu: | W4-S2FZA22.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Nowoczesne technologie mikroelektroniczne umożliwiły wytworzenie wielu rodzajów czujników elektronicznych wykorzystujących specyficzne właściwości materiałów półprzewodnikowych najczęściej wyeksponowane w strukturach MOS (Metal Oxide Semiconductor). Czujniki te nie są podobne do znanych rozwiązań z powodu występowania w nich zjawisk fizycznych typowych dla struktur mikroelektronicznych, jak np. zjawisko tunelowe oraz dlatego, że odebranie sygnałów z tych czujników wymaga zastosowania nowoczesnych magistral sprzęgających takich jak np. 1-Wire czy I2C.
Niniejszy wykład ma na celu omówienie podstawowych grup współczesnych czujników mikroelektronicznych po krótkim nawiązaniu do znanych rozwiązań klasycznych w każdej grupie. Ponieważ pełne zrozumienie działania i zastosowania mikroczujników wymaga zrozumienia procesów technologicznych i wiedzy z dziedziny cyfrowych magistral sprzęgających i specjalnych języków programowania niniejszy wykład rozpocznie omówienie technologii mikroelektronicznych, a zakończy rozdział z elektronicznych układów cyfrowych i programowania mikrokontrolerów.
Ćwiczenia laboratoryjne:
Konstrukcja mikroprocesorowego układy sterującego do obsługi czujników.
Programowanie układów serii AT MEGA w języku BASCOM
Wykorzystanie wykonanego układu do pomiaru temperatury z wykorzystaniem scalonych czujników.
Pomiar ciśnienia półprzewodnikowym czujnikiem KPY32 (Siemens).
Pomiar naprężeń półprzewodnikowym czujnikiem tensometrycznym w środowisku LabView.
Egzamin obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawy fizyki ciała stałego, podstawy elektroniki. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
dobrze rozumie cywilizacyjne znaczenie fizyki i jej zastosowań a także jej historyczny rozwój i rolę w postępie nauk ścisłych [2F_25_1] |
KF_W01 [3/5] |
zna i rozumie opis zjawisk fizycznych w ramach wybranych modeli teoretycznych; potrafi samodzielnie odtworzyd podstawowe prawa fizyczne [2F_25_2] |
KF_W05 [4/5] |
zna budowę i zasadę działania aparatury naukowej [2F_25_3] |
KF_W08 [5/5] |
na gruncie zdobytej wiedzy umie wyjaśnid działanie aparatury badawczej [2F_25_4] |
KF_U04 [5/5] |
potrafi wybrać właściwą metodę pomiarową dla konkretnego problemu i oczekiwanego efektu [2F_25_5] |
KF_U06 [5/5] |
posiada pogłębioną umiejętnośdć przygotowania i przedstawienia prezentacji ustnej z fizyki lub zagadnień interdyscyplinarnych, w języku polskim i angielskim, stosując nowoczesne techniki multimedialne [2F_25_6] |
KF_U16 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [2F_25_w_1] | Udział w dyskusji |
2F_25_1 |
egzamin pisemny lub ustny [2F_25_w_2] | Egzamin ustny z zakresu wiedzy prezentowanej na wykładach. |
2F_25_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [2F_25_fs_1] | Wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
10 | Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem |
30 |
egzamin pisemny lub ustny [2F_25_w_2] |
laboratorium [2F_25_fs_2] | Ćwiczenia laboratoryjne |
20 | Lektura uzupełniająca |
30 |
aktywność na zajęciach [2F_25_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |