Set of Diploma Courses I: Physics of Magnetic Materials
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZA22.2022

Nazwa modułu: | Set of Diploma Courses I: Physics of Magnetic Materials |
---|---|
Kod modułu: | W4-2F-22-17 |
Kod programu: | W4-S2FZA22.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | W trakcie wykładu student zapoznaje się z takimi zagadnieniami jak:
1. Wstęp – historia magnetyzmu
2. Źródło magnetyzmu. Pochodzenie atomowych momentów magnetycznych (stany spinowe i orbitalne, model wektorowy).
3. Diamagnetyzm, diamagnetyzm kwantowy.
4. Paramagnetyzm jonów swobodnych(funkcja Brillouina, prawo Curie).
5. Stany uporządkowane magnetycznie (sprzężenie spinowo-orbitalne, rodzaje oddziaływań wymiennych, pole Weissa).
6. Ferromagnetyzm, antyferromagnetyzm, ferrimagnetyzm, magnetyzm pasmowy.
7. Magnetyzm w układach amorficznych
8. Magnetyzm w układach zawierających pierwiastki ziem rzadkich 4f i metale przejściowe 3d. Modele magnetyzmu w układach 4f-3d.
9. Struktura domenowa i procesy magnetyzacji (energia swobodna, rodzaje anizotropii magnetycznej)
10. Postęp i przyszłość materiałów magnetycznych:
• Nowe twarde i miękkie materiały magnetyczne
• Efekt magnetokaloryczny i jego zastosowanie
Wykład kończy się obowiązkowym egzaminem.
Podczas zajęć konwersatoryjnych studenci uczestniczą w omawianiu problemów przedstawionych na wykładzie. Podczas pięciu dwugodzinnych spotkań szczegółowo omawiane są zagadnienia związane z magnetyzmem w różnych materiałach magnetycznych, prezentowane są aktualne dane literaturowe. Na początku semestru studenci są informowani o zakresie poruszanych zagadnień. Aktywność studenta decyduje o końcowej ocenie zajęć konwersacyjnych.
Studenci poznają techniki pomiarów magnetycznych (statyczne, dynamiczne, magnetometry, magnetometr SQUID) podczas zajęć laboratoryjnych. Przeprowadzają eksperymenty pod kierunkiem prowadzącego. Za pomocą urządzeń takich jak wagi magnetyczne i magnetometr SQUID badają właściwości różnych substancji magnetycznych w różnych zakresach temperatur i polach magnetycznych. Omówiony zostaje dobór metody badawczej pod kątem uzyskania pożądanego wyniku oraz warunków (temperatura, pole magnetyczne), w których będzie przeprowadzony eksperyment. Na początku semestru studenci są informowani o metodach badawczych stosowanych na zajęciach laboratoryjnych. Po wykonaniu eksperymentu student przedstawia sprawozdanie zawierające teoretyczne wprowadzenie do problemu; przyjętą metodologię, opis badania, analizę i omówienie wyników oraz ich znaczenie dla podobnych badań. |
Wymagania wstępne: | znajomość fizyki ogólnej oraz mechaniki kwantowej na poziomie średniozaawansowanym |
Literatura podstawowa: | C. Kittel, Intorduction to solid state physics
J. M. D. Coey, Magnetism and Magnetic Materials, 2012 Cambridge University Press
Handbook of Magnetic Materials, edited by K.H.J. Buschow, vol.22, Elsevier
B. D. CULLITY, C. D. GRAHAM, INTRODUCTION TO MAGNETIC MATERIALS, 2009 by the Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc., Published by John Wiley
Magnetic Nanostructured Materials From Lab. to Fab, Edited by A. A. El-Gendy, J.M. Barandiarán and R. L. Hadimani, Elsevier 2018
A. M. Tishin, Y. I. Spichkin, The Magnetocaloric Effect and its Applications, IOP Publishing Ltd 2003
Scientific papers selected by the lecturer
Polish books:
Andrzej Szewczyk, Andrzej Wiśniewski, Roman Puźniak, Henryk Szymczak, Magnetyzm i nadprzewodnictwo, 2012 Wydawnictwo Naukowe PWN
Allan H. Morrish, Fizyczne podstawy magnetyzmu, PWN Warszawa 1970 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma pogłębioną wiedzę z zakresu fazy skondensowanej [2F_17_1] |
KF_W04 [4/5] |
potrafi samodzielnie przygotować opracowanie wyników badań zawierające: uzasadnienie badań, przyjętą metodologię, opis, analizę i dyskusję wyników oraz i ich znaczenie na tle podobnych badań [2F_17_10] |
KF_U11 [5/5] |
ma pogłębioną wiedzę z teorii magnetyzmu oraz zna sposoby doświadczalnego badania własności magnetycznych [2F_17_2] |
KF_W02 [5/5] |
zna budowę i zasadę działania aparatury naukowej wykorzystywanej w badaniach magnetycznych [2F_17_3] |
KF_W08 [5/5] |
na gruncie zdobytej wiedzy umie wyjaśnić działanie aparatury badawczej używanej do badań własności magnetycznych [2F_17_4] |
KF_U04 [5/5] |
potrafi planować i przeprowadzić różnego typu pomiary magnetyczne [2F_17_5] |
KF_U05 [5/5] |
potrafi wybrać właściwą metodę pomiarową do badania określonych własności magnetycznych [2F_17_6] |
KF_U06 [5/5] |
potrafi w sposób krytyczny dokonać analizy i interpretacji wyników pomiarów [2F_17_7] |
KF_U07 [4/5] |
potrafi przedyskutować błędy pomiarowe, ustalić ich źródła i ocenić konsekwencje [2F_17_8] |
KF_U08 [4/5] |
na gruncie zdobytej wiedzy i przeprowadzonych badań potrafi opisać mikro i makroskopowe magnetyczne właściwości materii [2F_17_9] |
KF_U10 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [2F_17_w_1] | Zaangażowanie i udział w dyskusji na konwersatorium; skala ocen: 2-5 |
2F_17_2 |
egzamin ustny [2F_17_w_2] | Egzamin obowiązkowy, skala ocen: 2-5
Zakres materiału obejmuje zagadnienia omawiane na wykładach |
2F_17_1 |
sprawozdanie [2F_17_w_3] | Z każdego wykonanego eksperymentu obowiązkowe sprawozdanie zawierające wprowadzenie teoretyczne do danego problemu, przyjętą metodologię, opis badania, analizę i dyskusję wyników oraz i ich znaczenie na tle podobnych badań |
2F_17_10 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [2F_17_fs_1] | Omawianie zagadnień z wykorzystaniem prezentacji komputerowych |
20 | analiza notatek z wykładu; praca z podręcznikami oraz inną literaturą fachową |
40 |
egzamin ustny [2F_17_w_2] |
konwersatorium [2F_17_fs_2] | Dyskusja problemów przedstawianych na wykładzie |
10 | analiza notatek z wykładu; praca z podręcznikami oraz inną literaturą fachową, w tym artykułami publikowanymi w czasopismach naukowych |
20 |
aktywność na zajęciach [2F_17_w_1] |
laboratorium [2F_17_fs_3] | Wykonywanie eksperymentów pod kierunkiem prowadzącego |
10 | przed laboratorium zapoznanie się z literaturą w zakresie teorii oraz techniki wykonywanego eksperymentu. Po wykonaniu badania opracowanie sprawozdania |
20 |
sprawozdanie [2F_17_w_3] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |