Psychologia społeczna i kognitywna
Kierunek studiów: Creative management in new media
Kod programu: W8-S2CM20.2022

Nazwa modułu: | Psychologia społeczna i kognitywna |
---|---|
Kod modułu: | W8-ZN-S2-PP |
Kod programu: | W8-S2CM20.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem zajęć w ramach modułu Psychologia społeczna i kognitywna jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z tych obszarów psychologii w zakresie umożliwiającym zrozumienie procesów zarządzania współczesnymi organizacjami oraz problematyką poznawania przez człowieka otoczenia i wyjaśniania ludzkich zachowań. Wiodącymi zagadnieniami omawianymi na zajęciach będą podstawowe mechanizmy zachowań ludzi w zbiorowościach społecznych takich, jak zespoły, organizacje czy społeczeństwo. Tematami kolejnych zajęć będą: wyjaśnienie istoty nauki, jaką jest psychologia społeczna oraz psychologia kognitywna, zachowania ludzi w wymiarze indywidualnymi i grupowym oraz ich determinanty, poznania społecznego, zjawisko konformizmu, efekt próżniactwa społecznego i inne negatywne efekty pracy grupowej, stereotypy i uprzedzenia, wpływ społeczny (w tym manipulacja, władza i przywództwo), inteligencja społeczna i inne kompetencje społeczne. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi trening podstawowych umiejętności z obszaru komunikacji interpersonalnej oraz rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem ludzi w otoczeniu społecznym. Istotnym obszarem prowadzonych zajęć będzie nawiązanie do kontekstu organizacji oraz zarządzania nimi. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych. |
Literatura podstawowa: | E. Aronson, T. D. Wilson, R. M. Akert, : Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012.
R. Cialdini: Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1994
E. Aronson, J. Aronson: Człowiek - istota społeczna, tłum. M. Guzowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
E. Nęcka, J. Orzechowski, B. Szymura: Psychologia poznawcza, PWN, Warszawa 2006
P. Zimbardo: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 2005
T. Maruszewski: Psychologia poznawcza, Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Warszawa 1996. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student definiuje podstawowe pojęcia takie, jak: poznanie społeczne, dysonans społeczny, komunikacja interpersonalna, atrakcyjność interpersonalna, konformizm, normatywny wpływ społeczny, informacyjny wpływ społeczny, wpływ autorytetu, uprzedzenie, stereotyp, dyskryminacja, zachowanie prospołeczne, atrybucja, syndrom myślenia grupowego, władza, przywództwo i inne objęte zakresem tematycznym zajęć. [PP_1] |
K_W10 [5/5] |
Student wyjaśnia znaczenie psychologii społecznej i poznawczej jako nauki w interpretowaniu określonych zjawisk w życiu gospodarczym i w Internecie. [PP_2] |
K_W11 [4/5] |
Student klasyfikuje zjawiska psychologiczne oraz potrafi ocenić ich pozytywny i negatywny wymiar. [PP_3] |
K_U09 [4/5] |
Student identyfikuje przyczyny zachowań ludzi w grupie, proponuje rozwiązania problemów w obszarze psychologii społecznej i poznawczej. [PP_4] |
K_U12 [5/5] |
Student doskonali umiejętność pracy w grupie. [PP_5] |
K_K09 [4/5] |
Student utożsamia się z ideą uczenia się przez całe życie. [PP_6] |
K_K12 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Sprawdzian [PP_w_1] | Weryfikacja znajomości podstawowych pojęć oraz sposobów rozwiązywania konkretnych problemów, umiejętności pracy w grupie, znajomości technik twórczego myślenia oraz umiejętności prezentowania wypracowanych rozwiązań. |
PP_1 |
Ocena ciągła [PP_w_2] | Weryfikacja umiejętności pracy w grupie nad wybranym problemem oraz prezentacji jego rozwiązania. |
PP_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PP_fs_1] | Zajęcia będą prowadzone w formie interaktywnego wykładu, w ramach którego wprowadzone zostaną elementy dyskusji, studium przypadku, gry oraz techniki twórczego myślenia. |
15 | Analiza literatury przedmiotu, analiza treści wykładu, poszukiwanie przykładów w praktyce, samodzielna realizacja wskazanych partii materiału z uwzględnieniem literatury przedmiotu. |
30 |
Sprawdzian [PP_w_1] |
ćwiczenia [PP_fs_2] | Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego. |
15 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i analiza wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
30 |
Ocena ciągła [PP_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |