Dydaktyka języka niemieckiego, semestr 4. Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S1FG19.2022

Nazwa modułu: Dydaktyka języka niemieckiego, semestr 4.
Kod modułu: 0245-FGS1-N-DYD-4
Kod programu: W1-S1FG19.2022
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: niemiecki
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł ma na celu przekazanie wiedzy, zdobycie umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na II etapie edukacyjnym (etap szkoły podstawowej - klasy IV-VI oraz VII-VIII - wybrane zagadnienia), problematyki kształcenia uczniów klas szkoły podstawowej, ich podmiotowości w procesie kształcenia, rozwoju kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, z uwzględnieniem nadrzędności rozwoju sprawności słuchania i stopniowego rozwoju sprawności mówienia oraz roli czytania i pisania jako sprawności wspierających rozwój kompetencji językowej oraz oceny efektów pracy uczniów. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu dydaktyka nauczania języka niemieckiego, semestr 4 – wykład, ćwiczenia.
Wymagania wstępne:
Realizacja modułu "podstawy dydaktyki" w semestrze 3. zakończona oceną pozytywną.
Literatura podstawowa:
zgodnie z sylabusem
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych [0245-FGS1-N-DYD_1]
FGN_W02 [5/5] FGN_W04 [4/5] FGN_W08 [4/5]
umie dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; [0245-FGS1-N-DYD_10]
FGN_U07 [4/5]
potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [0245-FGS1-N-DYD_11]
FGN_U10 [4/5]
jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [0245-FGS1-N-DYD_12]
FGN_W10 [4/5] FGN_K03 [4/5]
jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [0245-FGS1-N-DYD_13]
FGN_K05 [4/5]
jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [0245-FGS1-N-DYD_14]
FGN_K01 [4/5]
zna i rozumie podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć; [0245-FGS1-N-DYD_2]
FGN_W09 [4/5]
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [0245-FGS1-N-DYD_3]
FGN_W08 [4/5] FGN_W15 [4/5]
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów; [0245-FGS1-N-DYD_4]
FGN_W12 [4/5]
zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [0245-FGS1-N-DYD_5]
FGN_W08 [4/5]
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny [0245-FGS1-N-DYD_6]
FGN_W08 [4/5] FGN_U02 [4/5]
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi [0245-FGS1-N-DYD_7]
FGN_U05 [4/5]
umie przeanalizować rozkład materiału [0245-FGS1-N-DYD_8]
FGN_U02 [4/5]
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [0245-FGS1-N-DYD_9]
FGN_U04 [4/5] FGN_U12 [4/5] FGN_U13 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [0245-FGS1-N-DYD-E]
zgodnie z sylabusem
0245-FGS1-N-DYD_1 0245-FGS1-N-DYD_10 0245-FGS1-N-DYD_11 0245-FGS1-N-DYD_12 0245-FGS1-N-DYD_13 0245-FGS1-N-DYD_14 0245-FGS1-N-DYD_2 0245-FGS1-N-DYD_3 0245-FGS1-N-DYD_4 0245-FGS1-N-DYD_5 0245-FGS1-N-DYD_6 0245-FGS1-N-DYD_8 0245-FGS1-N-DYD_9
Praca kontrolna/ kolokwium [0245-FGS1-N-DYD-K]
(brak informacji)
0245-FGS1-N-DYD_1 0245-FGS1-N-DYD_2 0245-FGS1-N-DYD_3 0245-FGS1-N-DYD_4
Zaliczenie [0245-FGS1-N-DYD-Z]
zgodnie z sylabusem
0245-FGS1-N-DYD_1 0245-FGS1-N-DYD_10 0245-FGS1-N-DYD_2 0245-FGS1-N-DYD_3 0245-FGS1-N-DYD_4 0245-FGS1-N-DYD_5 0245-FGS1-N-DYD_6 0245-FGS1-N-DYD_7 0245-FGS1-N-DYD_8 0245-FGS1-N-DYD_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [0245-FGS1-N-DYD-C]
dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, ewaluacja propozycji programowych, ewaluacja podręczników i materiałów dydaktycznych przeznaczonych do nauczania języków obcych na etapie przedszkolnym oraz I. etapie nauczania, metoda projektów
30
lektura literatury specjalistycznej, przygotowanie pracy semestralnej i projektu zespołowego
30 Praca kontrolna/ kolokwium [0245-FGS1-N-DYD-K] Zaliczenie [0245-FGS1-N-DYD-Z]
wykład [0245-FGS1-N-DYD-W]
metoda podająca oraz problemowa z wykorzystaniem środków audiowizualnych
30
lektura literatury specjalistycznej
0 Egzamin [0245-FGS1-N-DYD-E]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)