Dydaktyka języka niemieckiego, semestr 5. Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S1FG19.2022

Nazwa modułu: Dydaktyka języka niemieckiego, semestr 5.
Kod modułu: 0245-FGS1-N-DYD-5
Kod programu: W1-S1FG19.2022
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: niemiecki
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł ma celu jest przekazanie pogłębionej wiedzy, zdobycie szczegółowych umiejętności oraz rozszerzenie kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na dalszym etapie edukacyjnym, czyli szkoły podstawowej- klasy 4-8, problematyki kształcenia młodzieży, podmiotowości uczących się w procesie kształcenia - style poznawcze i strategie uczenia się, specyfiki zróżnicowania w kształceniu kompetencji komunikacyjnej w zależności od poziomów biegłości językowej wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej – kognitywnej, interkulturowej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, w tym rozumienia tekstu słuchanego, czytanego, typowych dla kręgów tematycznych i sytuacji komunikacyjnych tych grup wiekowych, mówienie, pisanie oraz problematykę kontroli i oceny efektów pracy uczniów starszych i dorosłych. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu dydaktyka nauczania języka niemieckiego, semestr 5 – wykład, ćwiczenia.
Wymagania wstępne:
osiągnięte efekty uczenia się w zakresie przedmiotu dydaktyka języka niemieckiego, semestr 4
Literatura podstawowa:
zgodnie z sylabusem
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [0245-FGS1-N-DYD_1]
FGN_W08 [5/5]
jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [0245-FGS1-N-DYD_10]
FGN_K05 [5/5]
jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [0245-FGS1-N-DYD_11]
FGN_K01 [5/5]
jest gotów do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu [0245-FGS1-N-DYD_12]
FGN_K01 [5/5]
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [0245-FGS1-N-DYD_2]
FGN_W09 [5/5]
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu [0245-FGS1-N-DYD_3]
FGN_W09 [5/5]
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [0245-FGS1-N-DYD_4]
FGN_W02 [5/5]
potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania [0245-FGS1-N-DYD_5]
FGN_U05 [5/5] FGN_U14 [5/5]
umie dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [0245-FGS1-N-DYD_6]
FGN_U02 [5/5]
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [0245-FGS1-N-DYD_7]
FGN_U04 [5/5]
umie rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [0245-FGS1-N-DYD_8]
FGN_U07 [5/5]
jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [0245-FGS1-N-DYD_9]
FGN_K03 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [0245-FGS1-N-DYD-E]
zgodnie z syalbusem
0245-FGS1-N-DYD_1 0245-FGS1-N-DYD_10 0245-FGS1-N-DYD_11 0245-FGS1-N-DYD_12 0245-FGS1-N-DYD_2 0245-FGS1-N-DYD_3 0245-FGS1-N-DYD_4 0245-FGS1-N-DYD_5 0245-FGS1-N-DYD_6 0245-FGS1-N-DYD_7
Praca kontrolna/ kolokwium [0245-FGS1-N-DYD-K]
(brak informacji)
0245-FGS1-N-DYD_1 0245-FGS1-N-DYD_2 0245-FGS1-N-DYD_3 0245-FGS1-N-DYD_4 0245-FGS1-N-DYD_5
Zaliczenie [0245-FGS1-N-DYD-Z]
zgodnie z sylabusem
0245-FGS1-N-DYD_1 0245-FGS1-N-DYD_2 0245-FGS1-N-DYD_3 0245-FGS1-N-DYD_4 0245-FGS1-N-DYD_5 0245-FGS1-N-DYD_6 0245-FGS1-N-DYD_7 0245-FGS1-N-DYD_8 0245-FGS1-N-DYD_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [0245-FGS1-N-DYD-C]
dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, ewaluacja propozycji programowych, ewaluacja podręczników i materiałów dydaktycznych przeznaczonych do nauczania języków obcych na etapie II. etapie kształcenia, metoda projektów
30
lektura literatury specjalistycznej, przygotowanie pracy semestralnej i projektu zespołowego
30 Praca kontrolna/ kolokwium [0245-FGS1-N-DYD-K] Zaliczenie [0245-FGS1-N-DYD-Z]
wykład [0245-FGS1-N-DYD-W]
metoda podająca oraz problemowa z wykorzystaniem środków audiowizualnych
30
lektura literatury specjalistycznej
0 Egzamin [0245-FGS1-N-DYD-E]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)