Dydaktyka języka niemieckiego, semestr 5.
Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S1FG19.2022

Nazwa modułu: | Dydaktyka języka niemieckiego, semestr 5. |
---|---|
Kod modułu: | 0245-FGS1-N-DYD-5 |
Kod programu: | W1-S1FG19.2022 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | niemiecki |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł ma celu jest przekazanie pogłębionej wiedzy, zdobycie szczegółowych umiejętności oraz rozszerzenie kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na dalszym etapie edukacyjnym, czyli szkoły podstawowej- klasy 4-8, problematyki kształcenia młodzieży, podmiotowości uczących się w procesie kształcenia - style poznawcze i strategie uczenia się, specyfiki zróżnicowania w kształceniu kompetencji komunikacyjnej w zależności od poziomów biegłości językowej wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej – kognitywnej, interkulturowej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, w tym rozumienia tekstu słuchanego, czytanego, typowych dla kręgów tematycznych i sytuacji komunikacyjnych tych grup wiekowych, mówienie, pisanie oraz problematykę kontroli i oceny efektów pracy uczniów starszych i dorosłych. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu dydaktyka nauczania języka niemieckiego, semestr 5 – wykład, ćwiczenia. |
Wymagania wstępne: | osiągnięte efekty uczenia się w zakresie przedmiotu dydaktyka języka niemieckiego, semestr 4 |
Literatura podstawowa: | zgodnie z sylabusem |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [0245-FGS1-N-DYD_1] |
FGN_W08 [5/5] |
jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [0245-FGS1-N-DYD_10] |
FGN_K05 [5/5] |
jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [0245-FGS1-N-DYD_11] |
FGN_K01 [5/5] |
jest gotów do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu [0245-FGS1-N-DYD_12] |
FGN_K01 [5/5] |
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [0245-FGS1-N-DYD_2] |
FGN_W09 [5/5] |
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu [0245-FGS1-N-DYD_3] |
FGN_W09 [5/5] |
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [0245-FGS1-N-DYD_4] |
FGN_W02 [5/5] |
potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania [0245-FGS1-N-DYD_5] |
FGN_U05 [5/5] |
umie dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [0245-FGS1-N-DYD_6] |
FGN_U02 [5/5] |
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [0245-FGS1-N-DYD_7] |
FGN_U04 [5/5] |
umie rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [0245-FGS1-N-DYD_8] |
FGN_U07 [5/5] |
jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [0245-FGS1-N-DYD_9] |
FGN_K03 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [0245-FGS1-N-DYD-E] | zgodnie z syalbusem |
0245-FGS1-N-DYD_1 |
Praca kontrolna/ kolokwium [0245-FGS1-N-DYD-K] | (brak informacji) |
0245-FGS1-N-DYD_1 |
Zaliczenie [0245-FGS1-N-DYD-Z] | zgodnie z sylabusem |
0245-FGS1-N-DYD_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [0245-FGS1-N-DYD-C] | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, ewaluacja propozycji programowych, ewaluacja podręczników
i materiałów dydaktycznych przeznaczonych do nauczania języków obcych na etapie II. etapie kształcenia, metoda projektów |
30 | lektura literatury specjalistycznej, przygotowanie pracy semestralnej i projektu zespołowego |
30 |
Praca kontrolna/ kolokwium [0245-FGS1-N-DYD-K] |
wykład [0245-FGS1-N-DYD-W] | metoda podająca oraz problemowa
z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
30 | lektura literatury specjalistycznej |
0 |
Egzamin [0245-FGS1-N-DYD-E] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |