Psychologia rozwojowa i wychowawcza Kierunek studiów: Teologia
Kod programu: W7-NMTI19.2022

Nazwa modułu: Psychologia rozwojowa i wychowawcza
Kod modułu: W7-TN-PRiW
Kod programu: W7-NMTI19.2022
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Psychologia rozwojowa i wychowawcza pozwala studentowi zapoznać się z dynamiką rozwoju człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci. Treści obejmują proces wychowywania oraz osobistego rozwoju człowieka. Całość założeń programowych koresponduje z teologią – chrześcijańską pedagogią wiary.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie: pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego [TPRiW_01]
TMA_W16 [3/5] KN_W01 [2/5] TnMA_W01 [3/5] TnMA_W02 [4/5] TnMA_W03 [4/5] TnMA_W07 [3/5]
Zna i rozumie: proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społecznoemocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia [TPRiW_02]
KN_W02 [2/5] TnMA_U01 [2/5] TnMA_U04 [2/5] TnMA_U05 [3/5]
Zna i rozumie: teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych [TPRiW_03]
KN_W12 [2/5] TnMA_K03 [4/5] TnMA_K05 [3/5] TkMA_K04 [3/5]
Zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami [TPRiW_04]
KN_W06 [2/5]
Zna i rozumie: zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe [TPRiW_05]
KN_W03 [2/5] TnMA_W12 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Określony w sylabusie modułu [PRiW_w_1]
Weryfikacja zgodnie z zasadami określonymi w sylabusie.
TPRiW_01 TPRiW_02 TPRiW_03 TPRiW_04 TPRiW_05
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PRiW_r_1]
wykład wprowadzający w problematykę psychologii rozwojowej i psychologii wychowawczej
15
praca z podręcznikiem i wskazanymi opracowaniami monograficznymi dotyczącymi omawianych zagadnień
10 Określony w sylabusie modułu [PRiW_w_1]
ćwiczenia [PRiW_r_2]
odgrywanie ról, ćwiczenia z wykorzystaniem scenek dialogowanych, pozwalających uczestnikom rozwinąć umiejętności prowadzenia rozmowy wychowawczej
15
praca z opracowaniami o różnych nieprawidłowościach oraz zaburzeniach rozwojowych, a także z tekstami na temat narzędzi komunikacji w sytuacji wychowawczej, będących podstawą do odgrywania ról i scenek dialogowanych podczas ćwiczeń praktycznych
10 Określony w sylabusie modułu [PRiW_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)