Katechetyka materialna
Kierunek studiów: Teologia
Kod programu: W7-SMTI19.2022
| Nazwa modułu: | Katechetyka materialna |
|---|---|
| Kod modułu: | W7-TS-KM |
| Kod programu: | W7-SMTI19.2022 |
| Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Zadaniem katechetyki materialnej jest ukazanie treści przekazywanych w ramach katechezy. Przekazywane treści mają urzeczywistniać podstawowy cel katechezy, jakim jest wprowadzenie w pełnię życia chrześcijańskiego i pełne zjednoczenie z Chrystusem. Pogłębianie świadomości biblijnej, liturgicznej, moralnej i eklezjalnej ma służyć dynamicznemu rozwojowi wiary. |
| Wymagania wstępne: | Realizacja efektów kształcenia modułu Katechetyka fundamentalna |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą miejsca przedmiotu „Religia” oraz rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na etapie edukacyjnym przedszkola oraz w szkole podstawowej. [TKM_01] |
TMA_W08 [3/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat konwencjonalnych i niekonwencjonalnych metod nauczania, w tym metod aktywizujących i metody projektów. Zna i rozumie proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz prace badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu “Religia”. [TKM_02] |
TMA_U03 [1/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat metodyki realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu “Religia”. Zna i rozumie rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich role i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. [TKM_03] |
TMA_K05 [2/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat organizacji pracy w klasie szkolnej i w grupach. Zna i rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu “Religia” lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową. [TKM_04] |
KN_W06 [5/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat sposobów organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczania religii lub prowadzonych zajęć. Zna i rozumie potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów. [TKM_05] |
KN_W12 [4/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczania przedmiotu “Religia” lub prowadzonych zajęć oraz sposobów wspomagania rozwoju poznawczego uczniów. Zna i rozumie potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności. [TKM_06] |
KN_W03 [5/5] |
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału. [TKM_07] |
KN_U01 [5/5] |
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. [TKM_08] |
KN_U03 [5/5] |
Student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. [TKM_09] |
KN_U06 [5/5] |
Student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujace uczniów i uwzględniajace ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. [TKM_10] |
KN_U07 [5/5] |
Student potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów. [TKM_11] |
KN_U10 [5/5] |
Student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia. [TKM_12] |
KN_U03 [5/5] |
Student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów. [TKM_13] |
KN_K02 [5/5] |
Student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania nawyku samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu; adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów. [TKM_14] |
KN_K04 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Określony w sylabusie modułu [KM_w_1] | Weryfikacja zgodnie z zasadami określonymi w sylabusie modułu. |
TKM_01 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [KM_r_1] | bezpośredni przekaz określonej wiedzy stanowiącej przedmiot katechetyki materialnej |
15 | samodzielna lektura tekstów źródłowych oraz wskazanych opracowań dotyczacych zagadnień katechetyki materialnej |
10 |
Określony w sylabusie modułu [KM_w_1] |
| ćwiczenia [KM_r_2] | praca w grupie ćwiczeniowej z tekstami źródłowymi dla katechezy |
15 | (brak informacji) |
10 |
Określony w sylabusie modułu [KM_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||