Wstęp do równań różniczkowych A
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022
| Nazwa modułu: | Wstęp do równań różniczkowych A |
|---|---|
| Kod modułu: | 03-MO1S-12-WRRoA |
| Kod programu: | W4-S1MT19.2022 |
| Semestr: | semestr letni 2023/2024 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 6 |
| Opis: | 1. Pojęcie równania różniczkowego, jego rozwiązania, interpretacja geometryczna; przykładowe modele prowadzące do równań różniczkowych zwyczajnych.
2. Klasy równań efektywnie całkowalnych; wykorzystanie znanych twierdzeń analizy do dowodów istnienia i jednoznaczności rozwiązań dla równania o zmiennych rozdzielonych, równania zupełnego, równania liniowego.
3. Układy liniowych równań różniczkowych zwyczajnych pierwszego rzędu, twierdzenie o przestrzeni rozwiązań układów jednorodnych, układ fundamentalny rozwiązań, wrońskian.
4. Równania liniowe wyższych rzędów.
5. Informacje o podstawowych twierdzeniach dotyczących istnienia/jednoznaczności rozwiązań równań różniczkowych zwyczajnych (Twierdzenie Peano, Twierdzenie Picarda, Twierdzenia Cauchy’ego i Kowalewskiej) oraz łączących się z nimi metodach przybliżonych (schematy różnicowe, metoda kolejnych przybliżeń, metoda szeregów potęgowych).
6. Wybrane zagadnienia dotyczące stabilności rozwiązań w sensie Lapunowa. |
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
1. Zna pojęcia równania różniczkowego, jego rozwiązania oraz przykłady zagadnień prowadzących do równań różniczkowych zwyczajnych. [WRRoA_1] |
K_W03 [3/5] |
2. Zna podstawowe klasy równań całkowalnych pierwszego rzędu (równania o zmiennych rozdzielonych, równania liniowe, równania zupełne). Umie uzasadnić istnienie rozwiązań takich równań w oparciu o znane twierdzenia analizy matematycznej. [WRRoA_2] |
K_W04 [4/5] |
3. Umie rozwiązywać równania wybranych typów (równania o zmiennych rozdzielonych, równania liniowe, równania zupełne oraz pewne równania do nich sprowadzalne). [WRRoA_3] |
K_U21 [3/5] |
4. Umie rozwiązywać równania liniowe wyższych rzędów i układy liniowe o stałych współczynnikach. [WRRoA_4] |
K_W04 [2/5] |
5. Umie sformułować podstawowe twierdzeniach dotyczące istnienia/jednoznaczności rozwiązań równań różniczkowych zwyczajnych (Twierdzenie Peano, Twierdzenie Picarda, Twierdzenie Cauchy’ego i Kowalewskiej). [WRRoA_5] |
K_U22 [4/5] |
6. Zna pojęcie stabilności i asymptotycznej stabilności rozwiązań w sensie Lapunowa oraz warunki stabilności jednorodnych układów linowych o stałych współczynnikach. [WRRoA_6] |
K_W04 [2/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| aktywność na zajęciach [WRRoA_w_1] | ustna weryfikacja znajomości treści wykładu i przygotowania do ćwiczeń |
WRRoA_1 |
| sprawdziany pisemne [WRRoA_w_2] | weryfikacja umiejętności poprzez rozwiązywanie zadań w trakcie sprawdzianów pisemnych |
WRRoA_2 |
| egzamin pisemny [WRRoA_w_3] | weryfikacja umiejętności na podstawie rozwiązań zadań egzaminacyjnych oraz weryfikacja znajomości pojęć i faktów w oparciu o pisemne odpowiedzi na pytania egzaminacyjne |
WRRoA_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [WRRoA_fs_1] | wykład ujmujący treści wymienione w opisie modułu |
30 | samodzielne studiowanie materiału wykładu oraz wskazanej literatury |
30 |
aktywność na zajęciach [WRRoA_w_1] |
| konwersatorium [WRRoA_fs_2] | konwersatorium, w trakcie którego studenci dyskutują rozważane zagadnienia i rozwiązują zadania |
30 | przygotowywanie się do zajęć i samodzielne rozwiązywanie ćwiczeń zadawanych podczas zajęć |
45 |
aktywność na zajęciach [WRRoA_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||