Dydaktyka przedmiotu: Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie (1)
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: | Dydaktyka przedmiotu: Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie (1) |
---|---|
Kod modułu: | W6-PE-WZ-N2-DP1 |
Kod programu: | W6-N2PE19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Uczestnicząc w zajęciach, student poszerza wiedzę teoretyczną związaną z metodyką nauczania przedmiotu: wychowanie do życia w rodzinie. Nabywa wiedzę na temat podstaw prawnych realizacji przedmiotu w szkole ponadpodstawowej, stosowania różnorodnych metod i form nauczania w opracowywaniu projektu i prowadzeniu zajęć. Zdobywa umiejętności planowania zajęć w nawiązaniu do treści nauczania z podstawy programowej przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie dla szkoły ponadpodstawowej, stosowanie odpowiednich metod nauczania-uczenia się, posługiwania się środkami dydaktycznymi, konstruowania programów i planów pracy, organizowania przestrzeni kształcenia oraz aranżowania sytuacji edukacyjnych optymalnych w pracy z młodzieżą. |
Wymagania wstępne: | Pozytywnie zaliczony moduł z zakresu metodyki przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie na studiach pierwszego stopnia. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest gotów do doskonalenia umiejętności pedagogicznych oraz podejmowania wyzwań zawodowych, a także jest przekonany o potrzebie podejmowania komunikacji, współpracy i działań pedagogicznych w środowisku społecznym - popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (D.1/E.1.K2) i kształtowania umiejętności współpracy uczniów ze szkół średnich, w tym grupowego rozwiązywania pojawiających się problemów (D.1/E.1.K5), a także wdrażania uczniów do odpowiedzialności za własny rozwój i samowychowanie (A1.cel kształcenia wyrażony w wymaganiach ogólnych podstawy programowej nauczanego przedmiotu) [DP1_K_1] |
K_K02 [2/5] |
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy zawodowej oraz czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać - jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1/E.1.K7),zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej (D.1/E.1.K3); dostrzega dylematy etyczne związane z własną/cudzą pracą i potrzebę budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (D.1/E.1.K6) [DP1_K_2] |
K_K05 [2/5] |
potrafi wybrać i zastosować do zajęć z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie sposoby postępowania oraz przygotować i dostosować realizację programu nauczania do potrzeb i możliwości młodzieży ze szkół ponadpodstawowych, a także przewidywać skutki planowanych działań w tym obszarze - czyli potrafi przeanalizować rozkład materiału (D.1/E.1.U2), wymagania ogólne podstawy programowej (D.1/E.1.U1) oraz identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania (D.1/E.1.U3); potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy - kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1/E.1.U5). [DP1_U_1] |
K_U10 [3/5] |
potrafi pracować w zespole i określać wspólne cele działania, podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1/E.1.U6) oraz zastosować umiejętności komunikacyjne i organizacyjne zróżnicowanej działalności pedagogicznej - potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego młodych ludzi (D.1/E.1.U4), dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne (D.1/E.1.U7) [DP1_U_2] |
K_U04 [3/5] |
zna miejsce przedmiotu w ramowych planach nauczania na etapie szkoły średniej (D.1./E.1.W1) i podstawę programową, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu (D.1/E.1.W2) oraz ich integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową (D.1/E.1.W3); zna realizację poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym D.1/E.1.W6); zna metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu, a także poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.W9) [DP1_W_1] |
KN1_W09 [2/5] |
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela (D.1/E.1.W4), w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych ukierunkowanych na rozwój ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków
systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy (D.1/E.1.W.15); zna i rozumie znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1/E.1.W4) [DP1_W_2] |
KN1_W03 [3/5] |
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne, pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu (D.1/E.1.W8); wie jak zorganizować pracę w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu (D.1/E.1.W7) wraz z zastosowaniem metod
aktywizujących, procesu uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia i z uwzględnieniem zasad doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu (D.1/E.1.W5) [DP1_W_3] |
KN1_W04 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [DP1_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości prezentowanych treści podczas ćwiczeń |
DP1_W_1 |
praca zaliczeniowa [DP1_w_2] | praca uwzględniająca obszary metodyczne z zakresu przedmiotu nauczania, realizowanego w szkole ponadpodstawowej (m. in. dobór i analiza treści nauczania; dobór i charakter metod kształcenia; organizacja pracy w grupie klasowej oraz formy specyficzne dla przedmiotu nauczania; sposoby organizacji warunków zewnętrznych, przestrzeni klasy szkolnej - pomoce dydaktyczne, środki dydaktyczne; interakcja uczniów i nauczyciela w trakcie lekcji; współpraca nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym) |
DP1_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [DP1_fns_2] | praca warsztatowa podczas zajęć wraz z mini wykładem |
30 | zebranie, opracowanie materiału w celu przygotowania pracy zaliczeniowej; przygotowanie się do kolokwium |
70 |
kolokwium [DP1_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |