Instytucje resocjalizacji nieletnich w Polsce i na świecie
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022
| Nazwa modułu: | Instytucje resocjalizacji nieletnich w Polsce i na świecie |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-PE-RK-S2-IRN |
| Kod programu: | W6-S2PE19.2022 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Opis: | Program modułu Instytucje resocjalizacji nieletnich w Polsce i na świecie zapoznaje studentów z wiedzą dotyczącą podstaw funkcjonowania, organizacji i zarządzania placówkami realizującymi zadania z zakresu resocjalizacji oraz podmiotów, które z nimi współpracują. W szczególności dotyczy to struktur organizacyjnych, kadrowych, systemów pracy, przeznaczenia, organów kontroli, a także specyfiki instytucjonalnej pracy resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie. Moduł umożliwia kształtowanie umiejętności podejmowania profesjonalnych kontaktów instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych, a także umiejętności tworzenia systemów wsparcia w środowisku krajowym i zagranicznym. |
| Wymagania wstępne: | Podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (E.2R.K3) [IRN_K_1] |
K_K03 [3/5] |
jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4) [IRN_K_2] |
K_K06 [3/5] |
potrafi analizować prawno-społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji w zróżnicowanych typach instytucji; prezentować instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym i zamkniętym oraz główne organizacje pozarządowe uczestniczące w procesie resocjalizacji (E.1R.U5) [IRN_U_1] |
K_U04 [3/5] |
potrafi analizować i stosować metodykę oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym, teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; planować i realizować współpracę wychowawców ze środowiskiem otwartym; analizować i stosować metody pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego , realizujących zadania resocjalizacyjne, kuratora sądowego, metody pracy w ośrodkach kuratorskich; analizować i stosować metody twórczej resocjalizacji w środowisku otwartym: teatr resocjalizacyjny, resocjalizację przez sport, muzykoterapię, plastykoterapię i dramę; analizować i stosować superwizję w resocjalizacji; analizować i stosoać metody pracy resocjalizacyjnej w lokalnym środowisku instytucjonalnym i placówkach wsparcia dziennego streetworkerów i pedagogów podwórkowych (E.2R.U2) [IRN_U_2] |
K_U02 [4/5] |
student zna i rozumie prawno-społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji w pracy pedagoga; podstawy prawne funkcjonowania systemów i instytucji resocjalizacji w perspektywie krajowej i międzynarodowej, instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym, instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym (E.1R.W5) [IRN_W_1] |
K_W08 [3/5] |
zna i rozumie metodykę oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych, teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych; założenia i formy realizacji socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki; metody twórczej resocjalizacji w placówkach: teatru resocjalizacyjnego, resocjalizacji przez sport, muzykoterapii, plastykoterapii i dramy; metody wspierajace proces readaptacji i reintegracji społecznej; metodykę pracy wychowawcy w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; podstawy metodyczne pracy w aresztach śledczych i zakładach karnych; przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych (E.2R.W1) [IRN_W_2] |
K_W05 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| kolokwium [IRN_w_1] | pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę studenta na temat instytucji resocjalizacyjnych funkcjonujących w Polsce i na świecie |
IRN_W_1 |
| prezentacja - praca grupowa [IRN_w_2] | przygotowanie prezentacji wybranej placówki resocjalizacyjnej - praca grupowa |
IRN_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| ćwiczenia [IRN_fs_1] | zastosowanie metod podających i aktywizujących |
15 | zapoznanie z literaturą, przygotowanie merytoryczne i praktyczne do ćwiczeń, przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji wybranej placówki resocjalizacyjnej, przygotowanie merytoryczne do kolokwium |
75 |
kolokwium [IRN_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||