Współczesne koncepcje i dylematy pedagogiki resocjalizacyjnej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022
| Nazwa modułu: | Współczesne koncepcje i dylematy pedagogiki resocjalizacyjnej |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-PE-RK-S2-WKD |
| Kod programu: | W6-S2PE19.2022 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności swobodnego poruszania się w zakresie podstawowych pojęć i poglądów związanych z pedagogiką resocjalizacyjną współcześnie. Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji, przedstawienie głównych problemów nieprzystosowania społecznego, źródeł i przebiegu zaburzeń procesu socjalizacji i wychowania prowadzących do procesów wykluczenia, marginalizacji społecznej i demoralizacji. Rozwijanie zainteresowań studentów problematyką pedagogiki resocjalizacyjnej oraz uczenie ich umiejętności umiejscowienia tej subdyscypliny na tle nauk pedagogicznych oraz innych nauk społecznych i prawnych. Zaprezentowanie współczesnych koncepcji, kierunków, problemów pedagogiki resocjalizacyjnej na tle historycznego rozwoju systemów resocjalizacji
oraz współczesnych poglądów na tę dziedzinę pedagogiki specjalnej (oddziaływań
resocjalizacyjno-wychowawczych). Przedstawienie celów, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji. Wskazanie na dylematy dotyczące efektywności, skuteczności, ewaluacji. Wstępne zapoznanie z instytucjonalnymi i pozainstytucjonalnymi formami resocjalizacji w kontekście ewolucji od modelu retrybutywnego poprzez rehabilitacyjny w kierunku sprawiedliwości naprawczej. Zajęcia wykładowe realizowane metodami podającymi ze wsparciem multimediów, zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów, konwersacji, projektów. |
| Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, podstawy pedagogiki specjalnej |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy współczesnych zdarzeń, koncepcji i dylematów pedagogiki resocjalizacyjnej (E.1R.K2.); poprzez samodzielne pogłębianie wiedzy pedagogicznej (B.2.K3.); [WKD_K_1] |
K_K01 [3/5] |
absolwent potrafi analizować współczesne dylematy i koncepcje pedagogiki resocjalizacyjnej; opisywać współczesne szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej, w tym
wymieniać ich twórców oraz ich dzieła; analizować proces socjalizacji we współczesnej teorii
i praktyce, określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne,
analizować współczesne koncepcje, teorie, definicje; charakteryzować pojęcia resocjalizacji-readaptacji-reintegracji, stosować definicje, pojęcia i zakresy; analizować i wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne; (E.1R.U1) [WKD_U_1] |
KN3_U01 [3/5] |
absolwent zna i rozumie współczesne dylematy i koncepcje pedagogiki resocjalizacyjnej: definicje, pojęcia, zakresy, współczesne polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej – twórców i ich dzieła, współczesne
koncepcje i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy
resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne; resocjalizację-readaptację-reintegrację (E.1R.W1.) [WKD_W_1] |
K_W01 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| egzamin [WKD_w_1] | egzamin pisemny |
WKD_W_1 |
| aktywność na zajęciach - weryfikacja ciągła [WKD_w_2] | obecność na zajęciach - ćwiczeniach, aktywny udział wyrażający się przygotowaniem merytorycznym i praktycznym do zadanego zagadnienia |
WKD_K_1 |
| praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt [WKD_w_3] | sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb zróżnicowania form oddziaływania i projektowania procesów resocjalizacji, readaptacji, reintegracji, w tym sprawnego posługiwania się podejściami teoretycznymi i znajomości współczesnych koncepcji oraz problemów, dylematów pedagogiki resocjalizacyjnej |
WKD_K_1 |
| kolokwium [WKD_w_4] | sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów |
WKD_W_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [WKD_fs_1] | metody podające wspomagane prezentacją multimedialną |
15 | zapoznanie z literaturą, przygotowanie merytoryczne do egzaminu |
45 |
egzamin [WKD_w_1] |
| ćwiczenia [WKD_fs_2] | metody podające i aktywizujące |
15 | zapoznanie z literaturą, przygotowanie merytoryczne i praktyczne do ćwiczeń |
45 |
aktywność na zajęciach - weryfikacja ciągła [WKD_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||