Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022
| Nazwa modułu: | Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-PE-KO-S2-PWP |
| Kod programu: | W6-S2PE19.2022 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Moduł "Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka" ma na celu zaznajomienie studenta z podstawowymi zagadnieniami psychologii wychowawczej, takimi jak np. najważniejsze psychologiczne koncepcje procesu wychowania, psychologiczne mechanizmy wychowania, trudności wychowawcze itp. Kolejnym celem jest przedstawienie podstaw psychoprofilaktyki, w tym wyjaśnienie takich zagadnień jak rodzaje psychoprofilaktyki, cele psychoprofilaktyki, warunki jej skuteczności itp. Ostatnim celem będzie odniesienie wiedzy dotyczącej psychologii wychowania i psychoprofilaktyki do wyzwań, jakie rodzi praca pedagogiczna z osobami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. |
| Wymagania wstępne: | Podstawy psychologii |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
jest gotów do prezentowania właściwej postawy wobec dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PWP_K_1] |
K_K02 [3/5] |
potrafi omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi , obserwować procesy rozwojowe uczniów (B.1.U1.), obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania (B 1.U2); . skutecznie i świadomie komunikować się, (B.1.U3), porozumieć się w sytuacji konfliktowej (B.1.U4.), rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się, komunikowania się oraz
w funkcjonowaniu społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami środowiskowymi (B.1.U5.) [PWP_U_1] |
K_U01 [4/5] |
student zna i rozumie podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki: proces wychowawczy w kontekście wyzwań rozwojowych dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych, wychowanie do wartości i odpowiedzialności, kształtowanie postaw prospołecznych, kompetencje emocjonalno-społeczne (rozwój, zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania), źródła niedostosowania społecznego i diagnozę jego ryzyka, psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych, trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia, założenia profilaktyki uniwersalnej i selektywnej, postawy i style wychowawcze [PWP_W_1] |
K_W01 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| kolokwium [PWP_w_1] | studenci przystąpią do pisemnego kolokwium zaliczającego zagadnienia omawiane podczas wykładów i ćwiczeń z tego modułu |
PWP_W_1 |
| zaliczenie pisemne [PWP_w_2] | zawierająca diagnozę sytuacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wybrane formie kształcenia wraz z propozycją wsparcia danego ucznia |
PWP_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [PWP_fs_1] | metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych) |
15 | analiza literatury zarówno obowiązkowej jak i uzupełniającej, branie udziału w dyskusjach |
15 |
kolokwium [PWP_w_1] |
| ćwiczenia [PWP_fs_2] | metody asymilacji wiedzy (dyskusja, praca z książką/tekstem), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy) |
15 | studenci przygotowują się do kolokwium oraz zaliczenia pisemnego |
15 |
zaliczenie pisemne [PWP_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||