Zaburzenia komunikacji językowej – balbutologopedia (moduł obowiązkowy) Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S2LO22.2022

Nazwa modułu: Zaburzenia komunikacji językowej – balbutologopedia (moduł obowiązkowy)
Kod modułu: W1-LO-S2-ZKJB
Kod programu: W1-S2LO22.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem modułu pogłębienie wiedzy studenta z zakresu zaburzeń płynności mowy oraz badań prowadzonych w logopedii (zwłaszcza dotyczących jąkania i giełkotu), a także zapoznanie go ze współczesnymi teoriami genezy zaburzeń płynności mówienia. Student przyswoi sobie również aktualną wiedzę dotyczącą procesu interwencji profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznej stosowanej balbutologopedii. Pogłębi także swoją wiedzę z zakresu badań naukowych prowadzonych na gruncie balbutologopedii (związanych z jąkaniem i giełkotem). Student rozwinie swoje umiejętności praktyczne w zakresie wdrażania opartej na dowodach interwencji profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznej w zaburzeniach płynności mowy – adresowanej do dzieci, młodzieży i dorosłych. Podczas zajęć, oprócz opanowywania praktycznej wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozowania i terapii różnych zaburzeń płynności mowy oraz wdrażania różnych form oddziaływań profilaktycznych z tego zakresu, student rozwinie także swoje kompetencje społeczne i interpersonalne, warunkujące skuteczność interwencji w balbutologopedii.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma pogłębioną wiedzę o zaburzeniach płynności mowy, potrafi je definiować, rozpoznaje i objaśnia ich symptomy oraz uwarunkowania ich powstawania. Student zna uwarunkowania skuteczności interwencji logopedycznej w zaburzeniach płynności mowy, rozumie istotę procesu diagnostyczno-terapeutycznego w postępowaniu logopedycznym w jąkaniu i giełkocie. [ZKJB _1]
LO_2_W01 [5/5] LO_2 _W03 [5/5]
Student ma szeroką wiedzę na temat opartych na dowodach podejść profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w jąkaniu i giełkocie. Zna współczesne procedury postępowania profilaktycznego, diagnostycznego i terapeutycznego stosowane w zaburzeniach płynności mowy. Zna zasady edukacji włączającej i antydyskryminacyjnej. [ZKJB _2]
LO_2 _W08 [4/5] KN_W05 [4/5]
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje czerpane z różnych źródeł, dotyczące działań profilaktycznych, diagnostycznych oraz terapeutycznych oraz potrafi wykorzystać te informacje do konstruowania programów profilaktycznych oraz podejmowania działań diagnostyczno-terapeutycznych w ramach interwencji w balbutologopedii. [ZKJB _3]
LO_2_U03 [4/5]
Student potrafi dostosować sposób diagnozy i terapii do indywidualnych potrzeb osoby z zaburzeniem płynności mowy. Zna i właściwie stosuje poprawną terminologię z zakresu badań naukowych balbutologopedii w odniesieniu do genezy, epidemiologii, symptomatologii, a także interwencji logopedycznej w zaburzeniach płynności mowy. [ZKJB _4]
LO_2_U04 [3/5] KN_U03 [3/5]
Student ma świadomość negatywnych konsekwencji jakie zaburzenia płynności mowy mogą wywierać na jakość życia osób, które ich doświadczają, rozumie potrzebę badania i zmiany społecznych postaw wobec jąkania i giełkotu. Samodzielnie planuje i realizuje programy interwencji logopedycznej, w tym z zakresu profilaktyki logopedycznej, stosownie dobierając metody i narzędzia diagnostyczno-terapeutyczne; potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami oraz środowiskiem klienta w celu skutecznej ich realizacji. [ZKJB _5]
LO_2_K02 [4/5] KN_K06 [4/5]
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie i w sposób konsekwentny, na użytek własny oraz swojego otoczenia, realizuje potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju interpersonalnego, umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie logopedii, zaburzeń płynności mowy oraz komunikacji językowej. [ZKJB _6]
LO_2_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ocena ciągła [ZKJB _fs_1]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
ZKJB _1 ZKJB _2 ZKJB _3 ZKJB _4 ZKJB _5 ZKJB _6
sprawdzian [ZKJB _w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
ZKJB _1 ZKJB _2 ZKJB _3 ZKJB _4 ZKJB _5 ZKJB _6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [ZKJB _fs_1]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
30
samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
30 sprawdzian [ZKJB _w_1]
ćwiczenia [ZKJB _fs_2]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego
30
samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć
30 ocena ciągła [ZKJB _fs_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)