Zaburzenia komunikacji językowej – balbutologopedia (moduł obowiązkowy)
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S2LO22.2022

Nazwa modułu: | Zaburzenia komunikacji językowej – balbutologopedia (moduł obowiązkowy) |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S2-ZKJB |
Kod programu: | W1-S2LO22.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem modułu pogłębienie wiedzy studenta z zakresu zaburzeń płynności mowy oraz badań prowadzonych w logopedii (zwłaszcza dotyczących jąkania i giełkotu), a także zapoznanie go ze współczesnymi teoriami genezy zaburzeń płynności mówienia. Student przyswoi sobie również aktualną wiedzę dotyczącą procesu interwencji profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznej stosowanej balbutologopedii. Pogłębi także swoją wiedzę z zakresu badań naukowych prowadzonych na gruncie balbutologopedii (związanych z jąkaniem i giełkotem). Student rozwinie swoje umiejętności praktyczne w zakresie wdrażania opartej na dowodach interwencji profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznej w zaburzeniach płynności mowy – adresowanej do dzieci, młodzieży i dorosłych. Podczas zajęć, oprócz opanowywania praktycznej wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozowania i terapii różnych zaburzeń płynności mowy oraz wdrażania różnych form oddziaływań profilaktycznych z tego zakresu, student rozwinie także swoje kompetencje społeczne i interpersonalne, warunkujące skuteczność interwencji w balbutologopedii. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma pogłębioną wiedzę o zaburzeniach płynności mowy, potrafi je definiować, rozpoznaje i objaśnia ich symptomy oraz uwarunkowania ich powstawania. Student zna uwarunkowania skuteczności interwencji logopedycznej w zaburzeniach płynności mowy, rozumie istotę procesu diagnostyczno-terapeutycznego w postępowaniu logopedycznym w jąkaniu i giełkocie. [ZKJB _1] |
LO_2_W01 [5/5] |
Student ma szeroką wiedzę na temat opartych na dowodach podejść profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w jąkaniu i giełkocie. Zna współczesne procedury postępowania profilaktycznego, diagnostycznego i terapeutycznego stosowane w zaburzeniach płynności mowy. Zna zasady edukacji włączającej i antydyskryminacyjnej. [ZKJB _2] |
LO_2 _W08 [4/5] |
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje czerpane z różnych źródeł, dotyczące działań profilaktycznych, diagnostycznych oraz terapeutycznych oraz potrafi wykorzystać te informacje do konstruowania programów profilaktycznych oraz podejmowania działań diagnostyczno-terapeutycznych w ramach interwencji w balbutologopedii. [ZKJB _3] |
LO_2_U03 [4/5] |
Student potrafi dostosować sposób diagnozy i terapii do indywidualnych potrzeb osoby z zaburzeniem płynności mowy. Zna i właściwie stosuje poprawną terminologię z zakresu badań naukowych balbutologopedii w odniesieniu do genezy, epidemiologii, symptomatologii, a także interwencji logopedycznej w zaburzeniach płynności mowy. [ZKJB _4] |
LO_2_U04 [3/5] |
Student ma świadomość negatywnych konsekwencji jakie zaburzenia płynności mowy mogą wywierać na jakość życia osób, które ich doświadczają, rozumie potrzebę badania i zmiany społecznych postaw wobec jąkania i giełkotu. Samodzielnie planuje i realizuje programy interwencji logopedycznej, w tym z zakresu profilaktyki logopedycznej, stosownie dobierając metody i narzędzia diagnostyczno-terapeutyczne; potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami oraz środowiskiem klienta w celu skutecznej ich realizacji. [ZKJB _5] |
LO_2_K02 [4/5] |
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie i w sposób konsekwentny, na użytek własny oraz swojego otoczenia, realizuje potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju interpersonalnego, umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie logopedii, zaburzeń płynności mowy oraz komunikacji językowej. [ZKJB _6] |
LO_2_K06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [ZKJB _fs_1] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
ZKJB _1 |
sprawdzian [ZKJB _w_1] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
ZKJB _1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [ZKJB _fs_1] | metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny) |
30 | samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów |
30 |
sprawdzian [ZKJB _w_1] |
ćwiczenia [ZKJB _fs_2] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
30 | samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć |
30 |
ocena ciągła [ZKJB _fs_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |