Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: | Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-OP-N1-5MAP |
Kod programu: | 12-N1PE12.2014 |
Semestr: | semestr zimowy 2016/2017 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Moduł metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej ma umożliwić studentom poznanie całokształtu metod aktywizujących, form i zasad stosowanych w pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami w różnym wieku.
Studenci będą także tworzyć scenariusze zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących obejmujących: - problematykę rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, osób dorosłych i starszych; - problematykę kształtowania postaw i zachowań w zróżnicowanym świecie ponowoczesnym; - nietolerancję, marginalizację, wykluczanie, naznaczanie, tolerancję, asymilację, integrację – jako zjawiska występujące we współczesnym świecie; - kwestie potrzeb osób w poszczególnych okresach życia. Będą także projektować sytuacje opiekuńczo-wychowawcze wspomagające rozwój i kształtowanie się osobowości (cele, treści, metody, formy organizacyjne). |
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów: Podstawy diagnozowania środowiska społecznego i opiekuńczego w teorii i praktyce; Pedagogika czasu wolnego; Wybrane elementy opieki i wychowania małego dziecka; Opieka nad osobami w podeszłym wieku; Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest gotowy do podejmowania działań opiekuńczo-wychowawczych, przygotowuje projekty zajęć z uwzględnieniem metod aktywizujących; poszukuje optymalnych rozwiązań postępując zgodnie z zasadami etyki społecznej [_K_1] |
K_K03 [4/5] |
jest przygotowany do organizowania i przygotowywania zajęć opiekuńczo-wychowawczych, cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec osób w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami [_K_2] |
K_K04 [4/5] |
potrafi w sposób twórczy rozwiązywać problemy opiekuńczo-wychowawcze, potrafi zaspakajać potrzeby opiekuńczo-wychowawcze, charakteryzuje się wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_3] |
K_K08 [4/5] |
potrafi tworzyć i projektować scenariusze zajęć z zastosowaniem metod aktywizujących właściwych dla różnych kategorii osób z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości w różnych sferach działalności opiekuńczo-wychowawczej; potrafi ocenić stosowanie odpowiednich metod aktywizujących, potrafi dokonać analizy własnych działań [_U_1] |
K_U09 [4/5] |
ma praktyczną wiedzę i umiejętności z zakresu stosowania metod aktywizujących, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych; potrafi inicjować, opracowywać i zorganizować - zarówno indywidualnie, jak i w grupie - atrakcyjne zajęcia uwzględniające potrzeby uczestników i ich indywidualne możliwości i predyspozycje oraz zajęcia rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość jednostki; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące zagadnień pedagogicznych [_U_2] |
K_U02 [4/5] |
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; zna metody aktywizujące jednostkę; zna elementarną terminologię używaną w pedagogice opiekuńczej, wychowawczej, w pracy socjalnej i rozumie jej źródła [_W_1] |
K_W01 [3/5] |
ma wiedzę niezbędną do tworzenia i projektowania zajęć z osobami w różnym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych i edukacyjno-wychowawczych oraz możliwości psychofizycznych; ma także elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego oraz ich specyfice i procesach w nich zachodzących [_W_2] |
K_W07 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
praca pisemna [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości poznanych metod aktywizujących |
_W_1 |
prezentacje [_w_2] | sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami aktywizującymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia poszczególnych metod ze wskazaniem oceny umiejętności dobory metody do problemu opiekuńczo-wychowawczego |
_U_1 |
zajęcia praktyczne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych [_w_3] | sprawdzenie umiejętności przygotowania i zaprezentowania działań skierowanych do wybranych grup osób |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fns_1] | praca z tekstem - omówienie i analiza metod aktywizujących
praktyczna prezentacja metod aktywizujących ucznia i wychowanka:
- analiza procesu podejmowania decyzji przy pomocy drzewa decyzyjnego - burza mózgów - dyskusja punktowana
- debata (analiza argumentów “za i przeciw”) - gry dydaktyczne - elementy dramy (wchodzenie w role); - metaplan,
- praca w małych grupach; - symulacje; - studium przypadku - przyjmowanie i ocena różnych punktów widzenia
- uczenie innych uczniów, uczenie się od nich - tenis słowny |
6 | praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswojenie wiedzy;
przygotowanie do ćwiczeń przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów
opracowanie prezentacji poszczególnych metod aktywizujących;
przedstawienie przez studenta (w parach)wybranych metod aktywizujących |
30 |
praca pisemna [_w_1] |
konwersatorium [_fns_2] | przeprowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych |
6 | przygotowanie scenariusza zajęć z zastosowaniem metod aktywizujących
zorganizowanie i przygotowywanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych |
58 |
zajęcia praktyczne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych [_w_3] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |