Teoria Iiteratury: moduł 2 – Poezja i poetyka
Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-S1FA19.2.2020
| Nazwa modułu: | Teoria Iiteratury: moduł 2 – Poezja i poetyka |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FA-KJ-S1-TL2-PP-2 |
| Kod programu: | W1-S1FA19.2.2020 |
| Semestr: | semestr letni 2020/2021 |
| Język wykładowy: | angielski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Opis: | Celem przedmiotu Poezja i poetyka jest przekazanie studentowi sposobów systematycznego kreowania zdolności intelektualnych w oparciu o wybrane materiały z zakresu sztuki poetyckiej I teorii poetyki w oparciu o teksty tak teoretyczne jak i literackie (z zakresu semiotyki, narratologii, wybranych teorii językoznawczych oraz podstawowych figur retorycznych). Poetyka uczy podstawowych metod literackich interpretacji tekstów tak literackich jak i kulturowych, a także myślenia estetycznego. Podstawowym założeniem jest pokazanie, iż tekst nie jest li tylko zbiorem ustalonych struktur i znaczeń lecz zaprasza czytelnika do kreatywnego myślenia i „projektowania całej gamy związanych wzajemnie konstrukcji, zarówno komplementarnych jak i spornych celem wniknięcia w istotę tekstu” (Harshav). Problematyka poetyki obejmuje podstawowe problemy takie jak poszukiwanie fikcjonalności, prezentacja, reprezentacja, metaforyczność, znaczenia wzorców dźwiękowych w tekstach literackich, ale także kulturowych i estetycznych, a także analiza literalności i nie-literalności. „Poezja” w jęz. greckim oznacza „tworzenie”; jest więc formą dialogu pomiędzy tekstem a jego odbiorcą, od poetyki Arystotelesa do czasów współczesnych. |
| Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu Teoria literatury 1 |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Posiada zdolność rozwijania umiejętności intelektualnych w zakresie teorii i krytyki tekstu literackiego. [KJ-S1-TL2-PP_K_1] |
FA1_K01 [4/5] |
Potrafi odróżnić język codzienny od literackiego, rozpoznać tekst literacki na tle innych i wyodrębnić jego cechy. [KJ-S1-TL2-PP_U_1] |
FA1_U03 [2/5] |
Potrafi rozpoznać i opisać poetykę tekstu literackiego posługując się odpowiednią terminologią. [KJ-S1-TL2-PP_U_2] |
FA1_U03 [2/5] |
Potrafi samodzielnie zinterpretować tekst i zanalizować jego strukturę wykorzystując wiedzę z zakresu figur retorycznych . [KJ-S1-TL2-PP_U_3] |
FA1_U03 [2/5] |
Ma podstawową wiedzę z zakresu figur retorycznych i zna podstawową terminologię z zakresu poetyki tekstu. [KJ-S1-TL2-PP_W_1] |
FA1_W03 [2/5] |
Zna najważniejsze metody analizy i interpretacji tekstu reprezentatywne dla literaturoznawczych szkół badawczych. [KJ-S1-TL2-PP_W_2] |
FA1_W08 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Praca pisemna dotycząca interpretacji wybranych tekstów [KJ-S1-TL2-PP_w_1] | Ocena podstawowej wiedzy z zakresu poetyki zaprezentowana w interpretacji tekstów literackich, kulturowych oraz materiału teoretyczno-literackiego |
KJ-S1-TL2-PP_U_1 |
| Sprawdzian pisemny na koniec semestru [KJ-S1-TL2-PP_w_2] | Sprawdzian i ocena przyswojonego materiału oraz praktyczna analiza tekstów na podstawie zgromadzonej wiedzy teoretycznej |
KJ-S1-TL2-PP_K_1 |
| Rozmowa kontrolna (opcjonalnie) [KJ-S1-TL2-PP_w_3] | Ustna ocena stopnia przygotowania studenta do zajęć dokonywana na bieżąco w trakcie trwania modułu. Ocena może dotyczyć znajomości zadanego na dane zajęcia tekstu oraz znajomości problemów i zagadnień uprzednio omówionych. |
KJ-S1-TL2-PP_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| konwersatorium [KJ-S1-TL2-PP_fs_1] | Przedstawienie i omówienie podstawowych teorii poetyckich i teoretyczno-literackich;
słuchanie utworów poetyckich i ich interpretacja;
zastosowanie wiedzy teoretyczno-literackiej w materiałach praktycznych (reklama, ilustracje, kreowanie treści wizualnych i dźwiękowych np. rytmicznych, itp.)
|
30 | Przygotowanie się do ćwiczeń, czytanie zadanych tekstów, ich analiza w oparciu o dyskusje teorii literackich i hermeneutycznych.
Prezentacje materiału , przygotowanie się do dyskusji w oparciu o zadany materiał do przeczytania.
Przygotowanie pracy pisemnej
Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego
|
80 |
Praca pisemna dotycząca interpretacji wybranych tekstów [KJ-S1-TL2-PP_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||