Języki specjalistyczne: moduł 4 , Moduł do wyboru. Wiedza o polityce i gospodarce krajów anglojęzycznych 2 / Wstęp do pragmatyki językowej
Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-S1FA19.2.2020
| Nazwa modułu: | Języki specjalistyczne: moduł 4 , Moduł do wyboru. Wiedza o polityce i gospodarce krajów anglojęzycznych 2 / Wstęp do pragmatyki językowej |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FA-JB-S1-PGKA2/WP |
| Kod programu: | W1-S1FA19.2.2020 |
| Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
| Język wykładowy: | angielski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | KURS DO WYBORU:
Wiedza o polityce i gospodarce krajów anglojęzycznych:
a) perspektywa gospodarcza - rozszerzenie, b) perspektykwa polityczna - rozszerzenie)
Moduł ma za zadanie:
zapoznać studentów z systemami politycznymi wybranych krajów obszaru anglojęzycznego,
przedstawić systemy partyjne i wyborcze oraz ukazać funkcjonowanie władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej w wybranych krajach obszaru anglojęzycznego
ukazać zwyczaje polityczne i/lub gospodarcze społeczeństw wybranych krajów obszaru anglojęzycznego,
zapoznać studentów z przemianami politycznymi i/lub gospodarczymi zachodzącymi w wybranych krajach obszaru anglojęzycznego,
podnosić biegłość językową studentów, a w szczególności poszerzyć słownictwo z zakresu tematyki przedmiotu
Wstęp do pragmatyki językowej:
Celem zajęć jest teoretyczne i praktyczne opanowanie podstawowych teorii oraz pojęć z dziedziny pragmatyki, w tym głównych modeli analizy pragmatycznej wypowiedzi. Pojęcia te i ich teoretyczne podłoża analizowane są pod kątem praktycznego zastosowania w aktach mowy, gatunkach literackich i użytkowych. Podczas zajęć omówione zostaną aspekty tworzenia i rozumienia wypowiedzi w kontekście pragmatycznego ujmowania kategorii nadawcy i odbiorcy, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych i społecznych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na ścisły związek semantyki z pragmatyką, czyli na to, w jaki sposób znaczenie wyrażeń językowych wiąże się z ich użyciem. |
| Wymagania wstępne: | brak |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
ma świadomość różnorodności kulturowej i pragmatycznej, odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowo-językowego, umacnia w sobie poczucie odpowiedzialności za zachowanie i przekaz dziedzictwa kulturowego języka wybranej specjalności; [JB-S1-PGKA2/WP_K_1] |
FA1_K01 [2/5] |
potrafi współdziałać i pracować w grupie, również wielonarodowej i wielokulturowej, w której przyjmuje różne role, reprezentując otwartą postawę wobec odmiennych zjawisk, przekonań i sądów; [JB-S1-PGKA2/WP_K_2] |
FA1_K04 [2/5] |
charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności [JB-S1-PGKA2/WP_K_3] |
FA1_K02 [2/5] |
potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka/języków danego obszaru kulturowego; [JB-S1-PGKA2/WP_U_1] |
FA1_U01 [2/5] |
umie rozpoznać rodzaj i gatunkową konwencję poznawanych utworów i obiektów kultury oraz umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowo-pragmatycznym; [JB-S1-PGKA2/WP_U_2] |
FA1_U04 [2/5] |
posiada umiejętność przygotowania i prezentowania wystąpień ustnych na tematy życia codziennego i popularnonaukowe, wyraża w komunikacji ustnej wszystkie intencje językowe na poziomie C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; w przypadku luk w zasobach językowych stosuje odpowiednie strategie kompensacyjne; potrafi sformułować różne akty mowy w wypowiedzi ustnej [JB-S1-PGKA2/WP_U_3] |
FA1_U10 [2/5] |
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych na tematy z życia codziennego, popularnonaukowe oraz dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu wybranych dyscyplin, wyraża w komunikacji pisemnej wszystkie intencje językowe na poziomie C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; potrafi sformułować różne akty mowy w wypowiedzi pisemnej [JB-S1-PGKA2/WP_U_4] |
FA1_U12 [2/5] |
rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego i wynikającego z niego różnice pragmatyczne przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur; [JB-S1-PGKA2/WP_U_5] |
FA1_U04 [2/5] |
Wiedza o polityce:
zna podstawową terminologię w języku angielskim z zakresu systemów politycznych wybranych krajów obszaru anglojęzycznego
Wstęp do pragmatyki:
ma wiedzę o języku / językach* wybranej specjalności i danego obszaru kulturowego, umożliwiającą posługiwanie się nim w sytuacjach profesjonalnych; [JB-S1-PGKA2/WP_W_1] |
FA1_W03 [2/5] |
Wiedza o polityce:
ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu systemów politycznych wybranych krajów obszaru anglojęzycznego
Wstęp do pragmatyki:
ma elementarną wiedzę na temat pragmatyki językowej; [JB-S1-PGKA2/WP_W_2] |
FA1_W04 [2/5] |
Wiedza o polityce:
ma podstawowa wiedzę o głowych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie systemów politycznych wybranych krajów obszaru anglojęzycznego
Wstęp do pragmatyki
ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych, ekonomicznych, prawnych i politycznych związanych ze studiowanym obszarem kulturowym - warunkującą podstawową świadomość pragmatyczną i czynników na nią oddziałowujących ; [JB-S1-PGKA2/WP_W_3] |
FA1_W07 [2/5] |
Wiedza o polityce:
ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania i rozwoju systemów politycznych wybranych krajów obszaru anglojęzycznego
Wstęp do pragmatyki:
ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach pragmatyki językowej w aspekcie kontrastywnym i międzykulturowym; [JB-S1-PGKA2/WP_W_4] |
FA1_W10 [2/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| zaliczenie [JB-S1-PGKA2/WP _w_1] | Zaliczenie modułu w formie pisemnej i/lub ustnej. Szczegóły zaliczenia modułu zostały opisane w sylabusie. |
JB-S1-PGKA2/WP_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| ćwiczenia [JB-S1-PGKA2/WP_fs_1] | - wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja; burza mózgów
ćwiczenia; konwersatorium. Szczegółowy opis został zawarty w sylabusie. |
30 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu; przygotowanie do zajęć; przygotowanie do zaliczenia modułu |
30 |
zaliczenie [JB-S1-PGKA2/WP _w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||