Praca z młodzieżą w środowisku otwartym
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: | Praca z młodzieżą w środowisku otwartym |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-OP-N1-6PZMSO |
Kod programu: | 12-N1PE12.2014 |
Semestr: | semestr letni 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Przedmiot praca z młodzieżą w środowisku otwartym ma zapoznać studentów z modelami pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym – na ulicy, podwórku, boisku, w parku, na dworcu i innych miejscach spotkań z młodzieżą. Zajęcia te pozwalają poznać sytuację społeczno – wychowawczą młodzieży z zaburzoną socjalizacją i/lub reprezentującą zróżnicowane zachowania podkulturowe. Treści zajęć oraz własna aktywność poznawcza mają sprzyjać kształtowaniu kompetencji w zakresie wychowania środowiskowego, umiejętnego korzystania z dorobku i doświadczeń stowarzyszeń i fundacji, stymulowania czynnej aktywności, zaś przede wszystkim umiejętności opracowywania optymalnego modelu pracy z młodzieżą, dostosowanego do różnorodnych warunków i problemów. Istotne jest także aby studenci w podejmowanych działaniach kierowali się dobrem swoich podopiecznych oraz zasadami etyki a także reprezentowali głębokie przekonanie o wartości i potrzebie realizowanych zadań. |
Wymagania wstępne: | Zalecane : realizacje efektów kształcenia modułów: podstawy diagnozy środowiska społecznego i opiekuńczego, terapia pedagogiczna, podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma przekonanie o sensie i wartości działań profilaktyczno-wychowawczych oraz aktywnie uczestniczy w ich projektowaniu poprzez udział w pracach zespołów i instytucji realizujących projekty [_K_1] |
K_K03 [3/5] |
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób, a w swoich działaniach kieruje się etyką zawodową , twórczą postawą oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2] |
K_K04 [3/5] |
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb i problemów dzieci funkcjonujących w środowisku otwartym (ulica, boisko, plac zabaw, …), potrafi włączać się w istniejące lub tworzyć autorskie projekty i programy profilaktyczno-wychowawcze [_U_1] |
K_U03 [3/5] |
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w analizowaniu problemów wychowawczych oraz społecznych i jest przygotowany do skutecznego ich rozwiązywania, przewiduje efekty planowanych działań i potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielności w zdobywaniu wiedzy a także inspirować do zmiany własnego życia [_U_2] |
K_U02 [3/5] |
ma podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka , wdrażania go do życia w społeczeństwie z uwzględnieniem aspektu społeczno-kulturowego i socjalizacyjnego oraz zna potrzeby i problemy wychowanków z zaburzoną socjalizacją, funkcjonujących w warunkach zróżnicowania społecznego, kulturowego, gospodarczego, środowiskowego, wymagających wsparcia wychowawczego, opieki i pomocy [_W_1] |
K_W05 [2/5] |
ma elementarną wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce w sytuacji zagrożenia dla prawidłowego przebiegu procesu wychowania, zna podstawowe funkcje stowarzyszeń i fundacji sprzyjające kształtowaniu lokalnego środowiska wychowawczego oraz dysponuje bazową wiedzą z zakresu komunikacji interpersonalnej realizowanej w warunkach zróżnicowania podkulturowego [_W_2] |
K_W08 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
projekt [_w_1] | sprawdzenie umiejętności związanych z przygotowaniem oraz wdrażaniem projektów profilaktyczno-wychowawczych warunkujących poprawę jakości życia młodzieży w środowisku otwartym |
_K_1 |
dyskusja w oparciu o literaturę przedmiotu [_w_2] | sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy teoretycznej oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu problemów zdiagnozowanych u młodzieży funkcjonującej w środowisku otwartym;
sprawdzenie stopnia wrażliwości i kultury pedagogicznej oraz postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fns_1] | metoda projektów połączona z symulacją
analiza tekstów naukowych oraz indywidualnych przypadków połączona z dyskusją
|
6 | wykonanie projektu grupowego dotyczącego wybranych problemów z zakresu pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym oraz realizacja jego wybranych aspektów w warunkach symulowanych lub naturalnym środowisku
przygotowanie tekstów do dyskusji, oraz zebranie przykładowej dokumentacji dotyczącej prowadzenia metody indywidualnych przypadków; lektura literatury podstawowej i uzupełniającej, analiza dokumentów , ustaw, rozporządzeń;
przygotowanie eseju na wybrany temat |
24 |
projekt [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |