Wybrane elementy opieki i wychowania małego dziecka
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: | Wybrane elementy opieki i wychowania małego dziecka |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-OP-N1-5WEOWED |
Kod programu: | 12-N1PE12.2014 |
Semestr: | semestr letni 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Realizacja zagadnień w ramach przedmiotu wybrane elementy opieki i wychowania małego dziecka umożliwia studentowi teoretyczne i praktyczne przygotowanie do wykonywania profesji wychowawcy-opiekuna w pozarodzinnych formach opieki nad małym dzieckiem. Zdobyta wiedza i kształtowane umiejętności - w ramach zajęć i pracy własnej studenta – mają ułatwić w przyszłości jego pracę z dziećmi od wieku niemowlęcego do wczesnoszkolnego. Udział w zajęciach pozwala przyszłym wychowawcom i opiekunom wspierać rozwój emocjonalny i społeczny małego dziecka, jego samodzielność i zaradność, poczucie własnej wartości przy jednoczesnym uwzględnieniu jego wieku, potrzeb, możliwości i problemów rozwojowych. |
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacja efektów kształcenia w zakresie teorii wychowania, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i współczesnych tendencji w opiece nad dzieckiem. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
przekonany jest o konieczności uatrakcyjniania środowiska wychowawczego małego dziecka oraz o
stosowaniu różnorodnych rozwiązań organizacyjnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej biorąc pod
uwagę potrzeby okresu dzieciństwa, możliwości oraz problemy zdrowotne i emocjonalne dzieci [_K_1] |
K_K02 [3/5] |
przejawia zaangażowanie oraz odznacza się kreatywnością podczas opracowywania projektu i rozwiązywania
zadań dotyczących pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem; dokonuje samooceny własnych pomysłów
w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej [_K_2] |
K_K01 [3/5] |
demonstruje pomysły rozwiązań problemów związanych z różnymi sytuacjami, które mają miejsce podczas procesu wychowania małego dziecka w oparciu o analizę literatury przedmiotu oraz własne
doświadczenia; podejmując współpracę przygotowuje lub odpowiednio dobiera oraz przedstawia formy
metodyczno-organizacyne wspierające pracę wychowawczą i profilaktyczną z dziećmi; korzystając z
wiedzy teoretycznej dokonuje analizy i oceny rozwiązań w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem [_U_1] |
K_U02 [4/5] |
tworzy, pracując w grupie, projekt bezpiecznego i inspirującego środowiska wychowawczego dla małych dzieci (od wieku niemowlęcego do wczesnoszkolnego); w opracowaniu dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami współpracy z dzieckiem i jego rodziną oraz trafnie i poprawnie buduje, uzasadnia swoje wypowiedzi na temat organizacji środowiska wychowawczego [_U_2] |
K_U06 [4/5] |
prezentuje elementarną wiedzę na temat prawidłowości i zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i
społecznym małego dziecka; różnicuje działania opiekuńczo-wychowawcze nad małym dzieckiem w
zależności od potrzeb jednostki, uwzględniając jej ewentualne deficyty rozwojowe, problemy zdrowotne,
emocjonalne; określa cechy opiekuna i wychowawcy małego dziecka oraz identyfikuje stojące przed nim
zadania i problemy [_W_1] |
K_W05 [3/5] |
prezentuje podstawową wiedzę o opiece i wychowaniu małego dziecka w kontekście
współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych; wykazuje wiedzę w zakresie teorii i
metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z małymi dziećmi; określa prawne i organizacyjne rozwiązania w zakresie pozarodzinnej opieki nad małym dzieckiem (z uwzględnieniem takich jej form, jak: żłobek, kluby dziecięce, grupy zabawowe, dzienny opiekun, niania) oraz w zakresie opieki i wychowania w przedszkolu i szkole [_W_2] |
K_W09 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [_w_1] | sprawdzenie stopnia opanowania i analizowania treści podanych i mówionych (z uwzględnieniem literatury uzupełniającej) w ramach ćwiczeń |
_U_1 |
prezentacja [_w_2] | sprawdzenie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w zadaniach wymagających rozwiązania problemów w różnych sytuacjach wychowawczych, w przygotowaniu i przedstawieniu form metodyczno-organizacyjnych oraz podczas analizy i oceny rozwiązań w zakresie opieki i wychowania małego dziecka |
_K_1 |
projekt [_w_3] | sprawdzenie wiedzy z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz umiejętności kreatywnego podejścia do zaprojektowania środowiska wychowawczego małego dziecka, które będzie wspierać rozwój dzieci z rożnymi problemami, będzie zgodnie z potrzebami małych dzieci i z zasadami bezpieczeństwa |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fns_1] | pogadanka i mini wykład w celu omówienia podstawowych zagadnień;
metody aktywizujące – metoda problemowa (technika burzy mózgów, technika kuli śniegowej) – dochodzenie do pewnych treści w ramach rozwiązywania zadania problemowego;
praca z tekstem – analiza i dyskusja dydaktyczna;
prezentacja pomysłów w zakresie adaptacji dziecka do przedszkola oraz propozycji metodycznych; metoda projektów |
6 | literatura uzupełniająca – praca z tekstem;
przygotowanie lektury do omówienia;
przygotowanie w grupie propozycji zajęć adaptacyjnych dziecka trzyletniego do przedszkola oraz propozycji metodycznych wspierających koncentrację uwagi dziecka i wzmacniających jego poczucie własnej wartości;
zaplanowanie i opracowanie w grupie projektu bezpiecznego i inspirującego środowiska wychowawczego dla małych dzieci z uwzględnieniem konkretnej |
24 |
kolokwium [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |