Dzieci i młodzież w aspekcie socjopedagogicznym i demograficznym
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: | Dzieci i młodzież w aspekcie socjopedagogicznym i demograficznym |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-OP-N1-6DMASD |
Kod programu: | 12-N1PE12.2014 |
Semestr: | semestr zimowy 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Przedmiot zapoznaje studentów z sytuacją dzieci i młodzieży w różnych środowiskach i instytucjach wychowawczych w Polsce i na świecie. Ukazuje najważniejsze problemy dzieciństwa i wieku młodzieńczego takie jak zjawiska przemocy, agresji, biedy, alkoholizmu i innych patologii, nierównego dostępu do szkół, opieki zdrowotnej, kultury z uwzględnieniem ich przyczyn . Przedmiot ma uwrażliwić studentów na dziecko i jego złożoną sytuację demograficzną i socjopedagogiczną, nauczyć poszukiwania źródeł problemów dziecka, oraz sposobów ich rozwiązywania w celu poprawy tej sytuacji. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych dzieci i młodzieży w swoim terenie [_K_1] |
K_K08 [4/5] |
widzi dzieci i młodzież z różnych punktów odniesienia w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, kształceniem, opieką [_K_2] |
K_K02 [4/5] |
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym diagnozowanych dzieci; uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych poprawiających sytuację dzieci i młodzieży w różnych środowiskach społecznych, jak i w środowisku otwartym [_K_3] |
K_K03 [4/5] |
potrafi analizować i diagnozować sytuację demograficzną i socjopedagogiczną dzieci i młodzieży w swoim miejscu zamieszkania oraz projektować działania naprawcze poprawiającą słabsze obszary ich funkcjonowania [_U_1] |
K_U10 [4/5] |
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji dzieci i młodzieży w Polsce w aspekcie socjopedagogicznym i demograficznym [_U_2] |
|
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej [_W_1] |
K_W15 [2/5] |
zna pojęcia i metody oraz zasady procesu diagnozowania sytuacji demograficznej i socjopedagogicznej dzieci i młodzieży [_W_2] |
K_W13 [3/5] |
ma podstawową wiedzę o celach, podstawach prawnych, organizacyjnych i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych [_W_3] |
K_W14 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
zaliczenie z oceną [_w_1] | wiedza o sposobach diagnozowania sytuacji dziecka i jej wykorzystanie do przygotowania prezentacji i projektu zmian |
_W_1 |
prezentacja [_w_2] | raport nt. sytuacji dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkania studenta obejmujący dane z różnych instytucji |
_K_2 |
projekt [_w_3] | projekt zmiany sytuacji dzieci i młodzieży w swojej miejscowości w wybranych zaburzonych aspektach ich funkcjonowania |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fns_1] | prezentacja sytuacji dziecka w świecie globalnym z uwzględnieniem najważniejszych problemów społecznych i demograficznych |
6 | lektura uzupełniająca do wykładów ukazująca najważniejsze problemy dzieciństwa i okresu młodzieńczego |
8 |
zaliczenie z oceną [_w_1] |
ćwiczenia [_fns_2] | analiza tekstów z dyskusją; przygotowanie lektur do dyskusji w postaci raportów UNESCO, FAO oraz roczników statystycznych ukazujących aspekt demograficzny i socjopedagogiczną sytuacji dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie;
prezentowanie przez studentów sytuacji demograficznej i socjopedagogicznej dzieci i młodzieży we własnej miejscowości na podstawie przygotowanego raportu (prezentacji);
analizowanie projektów zmian wybranych aspektów funkcjonowania dzieci i młodzieży w oparciu o raporty studenckie
(metoda projektów) |
6 | analiza danych statystycznych dotyczących sytuacji demograficznej i socjopedagogicznej dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkania studenta;
opracowanie raportu nt. sytuacji demograficznej i socjopedagogicznej dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkania studenta w oparciu o zebrane dane z różnych instytucji oświatowych, kulturalnych, pomocowych i prewencyjnych;
opracowanie projektu zmian w sytuacji dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkania studenta oparciu o zebrane przez niego dane |
20 |
prezentacja [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |