Aksjologiczne podstawy opieki i wychowania
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: | Aksjologiczne podstawy opieki i wychowania |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-OP-N1-4APOW |
Kod programu: | 12-N1PE12.2014 |
Semestr: | semestr zimowy 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem modułu aksjologiczne podstawy opieki i wychowania jest zaznajomienie studentów z podstawową problematyką aksjologiczną oraz ukazanie, jak istotne jest wychowanie aksjologiczne w całym procesie socjalizacji człowieka. Treści programowe wykładów i ćwiczeń stanowią integralną całość tzn. w ramach ćwiczeń bądź omawiane są treści nie poruszane na wykładach( w formie praktycznych ćwiczeń „na wartościach”, analizowaniu problemów i wątpliwości aksjologicznych) , bądź analizowane są teksty ilustrujące treści wykładów. Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności dostrzegania zagrożeń wynikających z eliminowania problemu wartości w wychowaniu. |
Wymagania wstępne: | Zalecana realizacja modułu: wprowadzenie do filozofii |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie edukacji aksjologicznej, a także wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji podjętych przez siebie na tej płaszczyźnie działań, potrafi bronić swoich moralnych wyborów [_K_1] |
K_K03 [4/5] |
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności, dąży do ciągłego dokształcania się; jest przekonany o potrzebie profesjonalnego i etycznego postępowania w kontaktach z innymi [_K_2] |
K_K01 [3/5] |
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu aksjologii w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych w kontekście wartości oraz potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat , nie boi się zadawać pytań dotyczących wartości i wartościowania [_U_1] |
K_U03 [3/5] |
potrafi odnieść zdobytą z różnych źródeł wiedzę do konkretnych sytuacji aksjologicznych, potrafi zająć własne stanowisko i je uzasadnić w odniesieniu do sytuacji moralnie wątpliwej, niejednoznacznej;
dostrzega i analizuje dylematy etyczne [_U_2] |
K_U02 [4/5] |
posiada elementarną wiedzę z dziedziny aksjologii i jej przedmiotu badań, zna wieloznaczność terminu „wartość” i posiada podstawową wiedzę na temat problemu istnienia wartości, zna wybrane typologie wartości i modele systemu postaw wobec wartości, zna podstawowe dylematy współczesności związane m.in. z takimi wartościami jak wolność, równość, sprawiedliwość [_W_1] |
K_W02 [3/5] |
zna miejsce wartości w procesie opieki i wychowania; wie jak ważne są aksjologiczne kompetencje nauczyciela w nauczaniu i wychowaniu (m.in. zna zasady stawiania pytań i przeprowadzania ćwiczeń w kontekście wartości), potrafi wyjaśnić problem konfliktu wartości w kontekście pracy pedagoga, potrafi rozróżnić właściwy konflikt wartości od braku wiedzy i kompetencji, wie jak ważny w wychowaniu jest autorytet [_W_2] |
K_W08 [3/5] |
posiada wiedzę na temat fachowej pracy pedagoga i pomocy w kontekście m.in. traumy związanej ze śmiercią, nieuleczalną chorobą, zna stanowiska dotyczące moralnych aspektów żywej przyrody;
ma uporządkowaną wiedze na temat zasad i norm etycznych [_W_3] |
K_W14 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
analiza wybranych tekstów i ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1] | lektura wybranych tekstów z zakresu aksjologii i wychowania do wartości |
_K_2 |
prezentacja własnego stanowiska nt. sytuacji aksjologicznie wątpliwej [_w_2] | sprawdzenie umiejętności samodzielnej, krytycznej analizy i umiejętności argumentacji |
_K_1 |
kolokwium [_w_3] | sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości dotyczących aksjologicznych podstaw opieki i wychowania oraz znajomości omawianych w ramach ćwiczeń tekstów |
_U_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fns_1] | wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
8 | literatura uzupełniająca, praca samokształceniowa studenta |
15 |
kolokwium [_w_3] |
ćwiczenia [_fns_2] | praca z tekstem –kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki, zastosowanie mini wykładu uzupełniającego czy podsumowującego tematykę tekstu;
analiza przypadków – samodzielna praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z konfliktem wartości;
praca grupowa i indywidualna z zastosowaniem konkretnych ćwiczeń i gier dydaktycznych związanych z tematyką wychowania do wartości – poznawanie konkretnych metod pracy |
14 | przygotowanie lektury do dyskusji;
przygotowanie i analiza konkretnych przypadków, w których student spotkał się z problemem konfliktu wartości |
23 |
analiza wybranych tekstów i ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |