Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: | Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-OP-N1-2PPOW |
Kod programu: | 12-N1PE12.2014 |
Semestr: | semestr zimowy 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Treści:
- Geneza pedagogiki opiekuńczej. Umiejscowienie pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk pedagogicznych i pokrewnych.
- Wprowadzenie do kwestii rodziny i dziecka.
- Regulacje prawne kwestii dziecka (międzynarodowe i w RP).
-Podmioty działające na rzecz dzieci.
- Sposoby rozwiązywania kwestii dziecka w Polsce.
- Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, zasady ich działania, standardy usług świadczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
-Wybrane elementy pedagogiki opiekuńczej w zakresie opieki nad dzieckiem. Metody pracy prekursorów pedagogiki opiekuńczej. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest przygotowany do pracy w różnych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_K_1] |
K_K01 [4/5] |
potrafi organizować pracę w zespole i pracować w zespole; dba o prawidłowe relacje interpersonalne [_K_2] |
K_K03 [4/5] |
ma umiejętność identyfikowania, analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo-wychowawczych [_U_1] |
K_U08 [4/5] |
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł informacji [_U_2] |
K_U01 [2/5] |
ma wiedzę z zakresu ogólnych, jak i bardziej szczegółowych zagadnień dotyczących opieki nad dzieckiem [_W_1] |
K_W01 [2/5] |
zna systemy opieki nad dzieckiem realizowane przez prekursorów pedagogiki opiekuńczej [_W_2] |
K_W11 [3/5] |
potrafi dokonać analizy najważniejszych zmian, jakie na przestrzeni ostatnich lat dokonały się na polu opieki nad dzieckiem zarówno w Polsce, jak i krajach Zachodu. [_W_3] |
K_W09 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin pisemny [_w_1] | sprawdzający wiedzę z zakresu treści wykładów i ćwiczeń. |
_W_1 |
prezentacja [_w_2] | sprawdzenie stopnia umiejętności nabytej wiedzy teoretycznej podczas dokonywania własnej oceny funkcjonujących systemów opieki nad dzieckiem
w różnych okresach |
_U_1 |
projekt [_w_3] | - sprawdzenie czy student potrafi ocenić skutki sieroctwa i zaproponować rozwiązania mające na celu ograniczenie rozmiarów sieroctwa oraz wybrać najwłaściwszą drogę kompensacji sieroctwa naturalnego i społecznego.
- sprawdzenie czy student potrafi zaproponowanie rozwiązania mające na celu niwelację zagrożeń dla podstawowych funkcji rodziny
|
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fns_1] | wykład z zakresu podstawowych treści programowych; wykorzystanie m.in. metody multimedialnej |
15 | praca z literaturą przedmiotu; zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi kwestii dzieci |
5 |
egzamin pisemny [_w_1] |
ćwiczenia [_fns_2] | prezentacja przygotowanego materiału – dyskusja;
omówienie metod stosowanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w różnych okresach - metoda grupowa;
metoda projektów |
10 | praca z literaturą – przygotowanie się do dyskusji;
zebranie materiału, przygotowanie się do jego prezentacji w grupach;
projekt dotyczący adaptacji i aktywizacji społecznej dzieci i młodzieży z domu dziecka |
30 |
egzamin pisemny [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |