Polonistyczna dydaktyka cyfrowa
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S2FP19.2021

Nazwa modułu: | Polonistyczna dydaktyka cyfrowa |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-N-S2-PDC |
Kod programu: | W1-S2FP19.2021 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Na zajęciach polonistyczna dydaktyka cyfrowa student poznaje wybrane narzędzia on-line do tworzenia różnego typu pomocy dydaktycznych, które wspomagają realizację podstawy programowej z języka polskiego na różnych etapach kształcenia, aktywizują uczniów oraz ułatwiają organizację procesu kształcenia zarówno kontaktowego, jak i online. Na zajęciach student pozna legalne i dostępne za darmo narzędzia online do gromadzenia informacji (wirtualne dyski, wirtualne tablice), prezentacji online, gamifikacji, komunikacji z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami, źródła legalnych filmów, muzyki oraz obrazów. Zostanie zapoznany także ze specyfiką wybranych mediów społecznościowych oraz podmiotami oferującymi szkolenia w dla nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W2. [PDC_01] |
KN_W04 [3/5] |
Ma potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i potrafi samodzielnie rozwijać wiedzę i umiejętności, wykorzystując dostępne źródła. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W4. [PDC_02] |
KN_W14 [3/5] |
Zna różne pomoce dydaktyczne w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; zna i rozumie potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W.8. [PDC_03] |
KN_W04 [4/5] |
Zna metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W9. [PDC_04] |
KN_W02 [4/5] |
Rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W15. [PDC_05] |
KN_W04 [4/5] |
Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U4. [PDC_06] |
KN_U02 [4/5] |
Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U7. [PDC_07] |
KN_U02 [3/5] |
Jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji, komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.K4, D.1.K6. [PDC_08] |
KN_K01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Zaliczenie [PDC_w_01] | Student na zajęciach poznaje narzędzia dzięki którym może samodzielnie wykonać cyfrowe pomoce dydaktyczne. Również na zajęciach wykonuje wskazane przez nauczyciela pomoce oraz tworzy swoją bazę on-line cyfrowych narzędzi dydaktycznych. Każde zajęcia podzielone są na dwie części: prezentacja narzędzia przez prowadzącego ze wskazaniem praktycznego użycia narzędzia w szkole i wykonanie pomocy przez studentów. Nauczyciel sprawdza cyfrowe narzędzia wykonane przez studenta na zajęciach i w domu oraz przeprowadza rozmowę na temat stworzonej na zajęciach bazy on-line zasobów edukacyjnych. |
PDC_01 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
laboratorium [PDC_fs_01] | Metoda zajęć praktycznych; warsztaty; podająca; projektu; oglądowa; norm i instrukcji; wykład (prezentacja multimedialna), metoda problemowa. |
15 | Wykonanie cyfrowych pomocy dydaktycznych, praca nad pomocami w domu. Gromadzenie informacji, narzędzi z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) i stron internetowych w bazie on-line wskazanej przez nauczyciela. |
75 |
Zaliczenie [PDC_w_01] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |