Teorie wiedzy i przekonań (moduł dyplomowy)
Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N2KO19.2021
| Nazwa modułu: | Teorie wiedzy i przekonań (moduł dyplomowy) |
|---|---|
| Kod modułu: | KO2_m13 |
| Kod programu: | W1-N2KO19.2021 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 6 |
| Opis: | Przedmiot łączy w sobie dokonania dwóch istotnych w badaniach kognitywistycznych dziedzin: epistemologii oraz logiki. Jego celem jest przedstawienie najważniejszych teorii dotyczących posiadania, zmiany i uzasadniania przekonań, najważniejszych modeli uczenia się, a także wskazanie filozoficznych poszukiwań pewności wiedzy oraz podstawowych operacji poznawczych. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną zarówno najważniejsze filozoficzne koncepcje poznania (i związane z nimi modele) pod kątem sposobów uzasadniania wiedzy i jej pewności, jak i teorie związane z koherencją, przyjmowaniem podstawowych (nieuzasadnionych) przekonań. Omówione zostaną podstawowe stanowiska dotyczące teorii przekonań takie jak internalizm, kohernecjonizm, funtacjonizm, eksternalizm, reliabilizm, a także koncepcje probabilistyczne i te oparte na logikach wielowartościowych. Konwersatorium pozwala studentom pogłębić wiedzę zdobytą podczas wykładów oraz skonfrontować ją z lekturą tekstów źródłowych. |
| Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii filozofii. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zna tradycje filozoficzne, istotne z punktu widzenia badań nad wiedzą i przekonaniami, wywodzące się z teorii poznania oraz logiki. [KO2_m13_1] |
KO2_W02 [4/5] |
Zna terminologię stosowaną w epistemologii oraz teoriach przekonań, w szczególności potrafi zreferować zagadnienie wiedzy, poznania i przekonań. [KO2_m13_2] |
KO2_W06 [5/5] |
Zna role teorii przekonań w badaniach interdyscyplinarnych nad systemem poznawczym człowieka i potrafi odnieść tą wiedzę do koncepcji biologicznych. [KO2_m13_3] |
KO2_W12 [4/5] |
Potrafi krytycznie ująć rozwiązania znanych problemów dotyczących nabywania wiedzy i posiadania przekonań, dostrzec alternatywne koncepcje, a także zaproponować i sprawdzić własne hipotezy. [KO2_m13_4] |
KO2_U04 [3/5] |
Potrafi odnieść wiedzę na temat przekonań do problemów życia społecznego. [KO2_m13_5] |
KO2_W11 [4/5] |
W jasny i zrozumiały sposób potrafi referować koncepcje związane z wiedzą i przekonaniami oraz wskazać ich elementy, a także problemy i zagadnienia związane z nimi w modelach proponowanych przez inne subdyscypliny kognitywistyki. [KO2_m13_6] |
KO2_U06 [3/5] |
Znając zakres posiadanych przez siebie informacji na temat wiedzy i przekonań potrafi zaplanować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować w tym względzie innych. [KO2_m13_7] |
KO2_U11 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Egzamin [KO2_m13_w_1] | Na zasadach określonych w sylabusie. |
KO2_m13_1 |
| Zaliczenie [KO2_m13_w_2] | Na zasadach określonych w sylabusie. |
KO2_m13_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [KO2_m13_fs_1] | Wykład z elementami dyskusji. |
20 | Lektura tekstów, przygotowanie do egzaminu. |
65 |
Egzamin [KO2_m13_w_1] |
| konwersatorium [KO2_m13_fs_2] | Praca z tekstem, prezentacja referatów, dyskusja, burza mózgów. |
20 | Praca z tekstem (lektura tekstów obowiązkowych i uzupełniających), przygotowanie referatu (w formie prezentacji multimedialnej). |
70 |
Zaliczenie [KO2_m13_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||