Matematyka dyskretna
Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N2KO19.2021
| Nazwa modułu: | Matematyka dyskretna |
|---|---|
| Kod modułu: | KO2_m11 |
| Kod programu: | W1-N2KO19.2021 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 6 |
| Opis: | W ramach zajęć z matematyki dyskretnej studenci będą najpierw zapoznani z podstawowymi zasadami matematyki, a następnie z wybranymi działami tej dziedziny, ważnymi zarówno z punktu widzenia wykształcenia ogólnego, jak teorii i praktyki badań w kognitywistyce. Zaprezentowana więc będzie metoda aksjomatyczno-dedukcyjna, rola logiki w budowie teorii matematycznych, pojęcie twierdzenia, struktura dowodu matematycznego, budowa i znaczenie definicji, zasady notacji matematycznej. Kolejne partie materiału obejmować będą następujące działy:
(a) teoria zbiorów
(b) kombinatoryka
(c) rachunek prawdopodobieństwa
(d) teoria gier
(e) teoria grafów
(f) teoria decyzji
Nacisk położony będzie na:
(i) rozumienie wprowadzonych pojęć, przejawiające się umiejętnością w prowadzeniu dotyczących ich rozumowań i sprawnością w posługiwaniu się nimi przy rozwiązywaniu zadań
(ii) uwidocznienie możliwości praktycznego wykorzystania przedstawianych teorii matematycznych. |
| Wymagania wstępne: | Znajomość rudymentów logiki klasycznej. Znajomość podstawowych pojęć matematycznych na poziomie gimnazjalnym: cztery działania, rozwiązywanie równań pierwszego i drugiego stopnia, pojęcie pola i podstawowe wzory na pole trójkąta, prostokąta itd., znajomość pojęcia zbioru i pojęcia funkcji. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Potrafi posługiwać się aparatem formalnym matematyki. [KO2_m11_1] |
KO2_W01 [3/5] |
Umie myśleć w sposób jasny, uporządkowany i logiczny. [KO2_m11_2] |
KO2_W01 [4/5] |
Rozumie problemy kognitywistyki sformułowane w języku matematyki. [KO2_m11_3] |
KO2_W03 [5/5] |
Potrafi stosować matematykę, w szczególności budować modele matematyczne opisujące zjawiska badane w kognitywistyce. [KO2_m11_4] |
KO2_W07 [5/5] |
Rozumie naturę czynności poznawczych właściwych dla matematyki: abstrahowanie, uogólnianie, klasyfikowanie, tworzenie pojęć, uzasadnianie. [KO2_m11_5] |
KO2_U14 [4/5] |
Posiada wiedzę w zakresie tematyki należącej do matematyki dyskretnej. [KO2_m11_6] |
KO2_W21 [5/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Egzamin [KO2_m11_w_1] | Na zasadach określonych w sylabusie. |
KO2_m11_1 |
| Zaliczenie [KO2_m11_w_2] | Na zasadach określonych w sylabusie. |
KO2_m11_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [KO2_m11_fs_1] | Wykład z elementami dyskusji. |
20 | Lektura uzupełniająca. Praca nad zagadnieniami pozostawionymi do samodzielnego rozwiązania. Przygotowanie do egzaminu. |
55 |
Egzamin [KO2_m11_w_1] |
| ćwiczenia [KO2_m11_fs_2] | Ćwiczenia zagadnień teoretycznych przedstawionych na wykładzie, rozwiązywanie zadań, dyskusja. |
20 | Rozwiązywanie zadań w ramach pracy domowej. |
55 |
Zaliczenie [KO2_m11_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||