Zagadnienia płci kulturowej w literaturze i kulturze
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S2FP19.2021
| Nazwa modułu: | Zagadnienia płci kulturowej w literaturze i kulturze |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FP-S2-ZPK |
| Kod programu: | W1-S2FP19.2021 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Moduł dotyczy zagadnień związanych z kulturowymi i społecznymi reprezentacjami płci w literaturze, kulturze, sztuce czy filmie. Proponowany zakres materiału obejmuje główne nurty teorii i filozofii feministycznych, genderowych, teorii queer oraz studiów nad męskościami, a także ich związki z innymi dyscyplinami wiedzy, takimi jak teoria literatury, psychoanaliza, antropologia, socjologia, filozofia polityki, poststrukturalistyczne teorie podmiotowości, ekokrytyka, biopolityka, a także teorie postkolonialne czy anty- i posthumanistyczne. |
| Wymagania wstępne: | Brak. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student/ka posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat płci kulturowej, feministycznej krytyki literackiej i teorii gender i queer. [ZPK_01] |
K_W02 [4/5] |
Student/ka rozumie rolę dyskursów naukowych i kulturowych w kształtowaniu i utrwalaniu przekonań oraz praktyk związanych z definiowaniem ról płciowych. [ZPK_02] |
K_W14 [5/5] |
Student/ka potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji tekstów kultury oraz zjawisk społecznych pod kątem ich stosunku do kategorii płci, cielesności i podmiotowości. [ZPK_03] |
K_U04 [3/5] |
Student/ka ma świadomość znaczenia omawianej problematyki dla pogłębienia wiedzy o literaturze i kulturze, a także dla pogłębienia wiedzy o złożoności naszych społecznych i intymnych relacji, w tym relacji ze światem natury (roślin, zwierząt) i współczesnymi technologiami. [ZPK_04] |
K_W04 [4/5] |
Student/ka potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych. [ZPK_05] |
K_U06 [4/5] |
Student/ka posiada wiedzę o społeczno-kulturowym znaczeniu ról genderowych dla literatury dawnej i współczesnej. [ZPK_06] |
K_W14 [5/5] |
Student/ka samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową dotyczącą wybranych zagadnień. [ZPK_07] |
K_U07 [2/5] |
Student/ka pod kierunkiem nauczyciela akademickiego interpretuje naukowe teksty, eseje, beletrystykę. [ZPK_08] |
K_U10 [4/5] |
Student/ka rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności, które dotyczą rozpoznawania problematyki omawianej w trakcie zajęć oraz w „tekstach” i zachowaniach społecznych. [ZPK_09] |
K_K01 [1/5] |
Student/ka rozpoznaje i krytycznie ocenia aktualne problemy społeczne i polityczne związane z nierównościami płciowymi, a także z dyskryminacją rasową i klasową. [ZPK_10] |
K_K02 [5/5] |
Student/ka kształtuje kompetencje społeczne związane z praktykami antydyskryminacyjnymi. [ZPK_11] |
K_K02 [5/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Zaliczenie [ZPK_w_01] | Ocena ciągła na podstawie stopnia przygotowania i udziału w konwersatorium oraz końcowy sprawdzian wiedzy (kolokwium/zaliczenie ustne/praca pisemna/prezentacja multimedialna). |
ZPK_01 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| konwersatorium [ZPK_fs_01] | Heureza, dyskusja, elementy wykładu, ćwiczenia analityczne odnoszące się do zalecanych lektur i opracowań. |
30 | Przygotowanie do zajęć obejmujące zalecane lektury literackie i naukowe. |
90 |
Zaliczenie [ZPK_w_01] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||