Surdologopedia z podstawami fonetyki i ortofonii Kierunek studiów: Pedagogika osób niepełnosprawnych z arteterapią
Kod programu: W6-S2PA19.2021

Nazwa modułu: Surdologopedia z podstawami fonetyki i ortofonii
Kod modułu: PONA_SEP_SF
Kod programu: W6-S2PA19.2021
Semestr: semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł ten wyposaża studentów w wiedzę z zakresu rozwoju języka i mowy u osób z dysfunkcją słuchu. Podejmuje zagadnienia związane z podstawowymi pojeciami surdologopedii, budowy aparatu mowy, roli słuchu dla rozwoju języka, podstawowych trudności w nabywaniu mowy, zaburzeń I wad wymowy, prawidłowego kształtowania się I rozwoju mowy a także podstawowych zasad postępowania diagnostycznego i logoterapeutycznego
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest wrażliwy na problemy osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, ich edukację, wychowanie i rozwój społeczny i rolę sztuki w działaniach edukacyjno-terapeutycznych [PONA_SEP_SF_K_1]
K_K08 [4/5]
potrafi samodzielnie uzupełnić, doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu surdologopedii, projektując i realizując działania związane z rozwojem języka (fonetyki i ortofonii), wykorzystując swoje umiejętności komunikacyjne do pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy [PONA_SEP_SF_K_2]
K_K05 [3/5]
jest świadom/a swoich umiejętności i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę, by diagnozować problemy, zjawiska oraz analizować działania praktyczne stosowane i ukierunkowane na wspieranie rozwoju języka u osób z zaburzeniami mowy [PONA_SEP_SF_U_1]
K_U03 [4/5]
odpowiednio stosuje nabytą wiedzę z zakresu surdologopedii [PONA_SEP_SF_U_2]
K_U10 [2/5]
posiada rozszerzoną wiedzę na temat trudności w funkcjonowaniu osób z dysfunkcją słuchu związanych z zaburzeniami mowy, w różnych kontekstach: kulturowych, biologicznych, psychologicznych [PONA_SEP_SF_W_1]
K_W06 [3/5] KN_W22 [4/5]
posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat kategorii i pojęć związanych z surdologopedią [PONA_SEP_SF_W_2]
K_W03 [3/5]
potrafi odpowiednio wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu surdologopedii będąc świadomym/ą planowania swojego rozwoju; [PONA_SEP_SF_W_3]
K_W21 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [PONA_SEP_SF_w_1]
Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu pojęć surdologopedycznych
PONA_SEP_SF_K_2 PONA_SEP_SF_U_1 PONA_SEP_SF_W_1 PONA_SEP_SF_W_2 PONA_SEP_SF_W_3
prezentacja ćwiczenia [PONA_SEP_SF_w_2]
przedstawienie/ omówienie zaprojektowanych w projekcie ćwiczeń praktycznych dla osób z dysfunkcją słuchu uwzględniających wiek, stopień uszkodzenia słuchu oraz zakres rozwoju mowy.
PONA_SEP_SF_K_1 PONA_SEP_SF_U_1 PONA_SEP_SF_U_2 PONA_SEP_SF_W_1 PONA_SEP_SF_W_2 PONA_SEP_SF_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PONA_SEP_SF_fs_1]
uwględniających elementy ortofonii i fonetyki; Metoda projektu oraz zajęć praktycznych, poprzez zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z tego zakresu jak również metodami terapii surdologopedycznej osób z dysfunkcją słuchu.
30
analiza literatury; Przyswojenie przez studenta poszczególnych zagadnień oraz metod związanych z rozwojem języka i mowy
90 kolokwium [PONA_SEP_SF_w_1] prezentacja ćwiczenia [PONA_SEP_SF_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)