Podstawy inżynierii oprogramowania Kierunek studiów: Informatyka stosowana
Kod programu: W4-S1IS19.2.2019

Nazwa modułu: Podstawy inżynierii oprogramowania
Kod modułu: 03-IS-21-PIO
Kod programu: W4-S1IS19.2.2019
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
1. Podstawowe etapy procesu tworzenia oprogramowania a. analiza wymagań b. projektowanie c. implementacja d. testowanie e. wdrożenie i pielęgnacja 2. Modele tworzenia oprogramowania a. kaskadowy b. przyrostowy c. iteracyjny d. V e. Spiralny 3. Zasady projektowania obiektowego a. Zasada Demeter b. Zasada pojedynczej odpowiedzialności c. Zasada otwarte-zamknięte d. Zasada podstawiania Liskov 4. Analiza i specyfikacja wymagań a. Wymagania i. Funkcjonalne ii. Niefunkcjonalne b. Zbieranie wymagań c. Zarządzanie wymaganiami d. Walidacja wymagań e. Wzorce dokumentów i. SRS ii. wzorzec IEEE 29148-2018 iii. wzorzec Volere f. Przypadki użycia g. Aktorzy h. Scenariusze i. Przegląd narzędzi klasy ALM 5. Język UML (Unified Modelling Language) a. diagramy przypadków użycia b. diagramy klas c. diagramy sekwencji d. diagram czynności 6. Przegląd różnych metodologii tworzenia oprogramowania a. Metodyki twarde: PMI, Prince2 b. DevOps c. Manifest Zwinności d. XP e. SCRUM f. Kanban 7. Kierowanie projektem informatycznym a. Test Joela b. Zasady skutecznego działania Covey’a 8. Ryzyko w projektach informatycznych a. Identyfikacja b. Klasyfikacja c. Monitorowanie d. Mitygacja 9. Szacowanie oprogramowania a. jakość, czas, koszt, zakres b. Metoda punktów funkcyjnych c. COCOMO/COCOMO II d. Metoda delficka e. Metoda Use Case Points 10. Testowanie oprogramowania a. metodyki testowania b. rodzaje testów c. inspekcja kodu d. TDD (Test Driven Development). e. Dokumentacja testów oprogramowania - standard IEEE 29119-3:2013 11. Wzorce projektowe a. Command b. Singleton c. Active Object d. Strategy e. Mediator f. Template Method 12. Refaktoryzacja kodu a. Extract method b. Move Method c. Extract Class d. Pull up Method/Pull down Method
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawy projektowania oprogramowania [PIO_1]
KIN_U07 [5/5]
zna zasady projektowania obiektowego [PIO_10]
KIN_U17 [3/5]
potrafi współpracować w procesie zespołowego tworzenia oprogramowania [PIO_11]
K_K02 [3/5]
zna podstawowe przekształcenia refaktoryzacyjne [PIO_12]
KIN_U17 [3/5]
zna narzędzia wspomagające projektowanie oprogramowania – programy kontroli wersji, tworzenia diagramów UML, programy testujące oprogramowanie, programy klasy ALM [PIO_2]
KIN_W06 [3/5]
potrafi zaplanować proces testowania oprogramowania [PIO_3]
KIN_W05 [3/5]
zna różne metodologie tworzenia oprogramowania: programowanie ekstremalne, programowanie ekstremalne, SCRUM, DevOps [PIO_4]
KIN_W05 [3/5]
zna metody szacowania oprogramowania [PIO_5]
KIN_U17 [3/5]
potrafi tworzyć proste diagramy UML, co najmniej: przypadków użycia, klas, sekwencji, czynności [PIO_6]
KIN_U17 [5/5]
zna wzorce specyfikacji wymagań [PIO_7]
KIN_U17 [3/5]
potrafi pisać proste przypadki użycia [PIO_8]
KIN_U17 [5/5]
zna najistotniejsze wzorce projektowe [PIO_9]
KIN_U17 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekty [PIO_w_1]
Tworzenie dokumentów przydatnych w projektowaniu oprogramowania, dyskusja dotycząca wyboru metod, architektury projektów
PIO_1 PIO_11 PIO_2 PIO_4 PIO_6 PIO_7 PIO_8
aktywność na zajęciach [PIO_w_2]
Tworzenie dokumentów, udział w dyskusji
PIO_1 PIO_10 PIO_2 PIO_3 PIO_4 PIO_6 PIO_7 PIO_8
egzamin [PIO_w_3]
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium; zakres materiału – wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach
PIO_1 PIO_10 PIO_12 PIO_4 PIO_5 PIO_6 PIO_7 PIO_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PIO_fs_1]
wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych;
30
Praca z podręcznikami, lektura uzupełniająca
20 egzamin [PIO_w_3]
konwersatorium [PIO_fs_2]
Tworzenie wspólnego projektu, symulacja zebrań zespołu programistów
30
Tworzenie własnych i wspólnych dokumentów dotyczących projektów oprogramowania
60 projekty [PIO_w_1] aktywność na zajęciach [PIO_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)