Elementy grafiki komputerowej i przetwarzania obrazu
Kierunek studiów: Informatyka stosowana
Kod programu: W4-S1IS19.2.2019

Nazwa modułu: | Elementy grafiki komputerowej i przetwarzania obrazu |
---|---|
Kod modułu: | 03-IS-21-EGKiPO |
Kod programu: | W4-S1IS19.2.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi grafiki komputerowej i przetwarzania obrazu. Treści programowe:
Wykład:
1. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w grafice komputerowej.
2. Budowa ludzkiego oka, percepcja obrazu przez człowieka.
3. Systemy grafiki. Sprzęt i oprogramowanie dla potrzeb grafiki komputerowej. Graficzne interfejsy użytkownika.
4. Formaty plików w grafice komputerowej. Metody kompresji obrazu.
5. Przestrzenie (modele) barw w grafice komputerowej.
6. Prymitywy graficzne. Podstawowe algorytmy rysowania w rastrowej grafice dwuwymiarowej.
7. Podstawowe przekształcenia 2D i 3D. Składanie przekształceń 2D i 3D.
8. Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie – rzutowanie.
9. Modelowanie krzywych. Krzywe parametryczne trzeciego stopnia (krzywe Beziera).
10. Podstawy modelowania obiektów dwu- i trójwymiarowych.
11. Przetwarzanie obrazów.
12. Modele cieniowania /oświetlenia, koloru i tekstury.
13. Metoda śledzenia promieni. Modele cieniowania bazujące na fizyce (PBR).
14. Wprowadzenie do animacji.
15. Wprowadzenie do graficznych interfejsów programowania aplikacji (OpenGL, DirectX).
Laboratorium:
1. Konwersja odcinka (algorytm naiwny, algorytm Bresenhama).
2. Rasteryzacja okręgu.
3. Antyaliasing odcinka (algorytm Xiaolin Wu).
4. Wypełnianie wielokątów.
5. Krzywe Beziera.
6. Tworzenie histogramu, korekcja gamma.
7. Filtracja splotowa (wygładzanie obrazu, filtry gradientowe).
8. Detekcja krawędzi/brzegów, LUT.
9. Prosty model śledzenia promieni.
10. Modelowanie obiektów 3D.
11. Teksturowanie, oświetlanie i nadawanie materiału modelom 3D.
12. Wykonanie prostej animacji. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące grafiki komputerowej: rastrowej i wektorowej [EGKiPO_1] |
K_W05 [3/5] |
zna i rozumie funkcjonowanie nowoczesnych rozwiązań sprzętowych dla grafiki komputerowej [EGKiPO_2] |
KIN_U19 [3/5] |
zna podstawowe operacje i algorytmy rastrowe w grafice dwuwymiarowej oraz przekształcenia geometryczne 2D i 3D [EGKiPO_3] |
K_W05 [3/5] |
zna i potrafi zastosować podstawowe techniki i algorytmy przetwarzania obrazu [EGKiPO_4] |
K_W05 [3/5] |
potrafi dobrać odpowiednie narzędzia programistyczne oraz zastosować efektywne metody do tworzenia różnorodnych projektów graficznych [EGKiPO_5] |
KIN_U04 [3/5] |
potrafi modelować proste obiekty trójwymiarowe, wykonywać podstawowe animację oraz przygotowywać fotorealistyczne grafiki wyjściowe [EGKiPO_6] |
KIN_U04 [2/5] |
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w celu podnoszenia kompetencji zawodowych [EGKiPO_7] |
K_U01 [2/5] |
rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się w zakresie sprzętu i oprogramowania dla grafiki komputerowej [EGKiPO_8] |
K_U01 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
projekty [EGKiPO_w_1] | dyskusja założeń projektu (liczba projektów i terminy ich składania jest ustalana przez prowadzącego), wybór narzędzi i metod służących do realizacji projektu; |
EGKiPO_5 |
aktywność na zajęciach [EGKiPO_w_2] | praktyczna realizacja projektów, uczestnictwo w dyskusji nad zrealizowanymi projektami; |
EGKiPO_5 |
sprawdziany [EGKiPO_w_3] |
sprawdziany obejmują zagadnienia omawiane na wykładzie. |
EGKiPO_1 |
zadania domowe [EGKiPO_w_4] | ocena zadań domowych; możliwość odpytania z wybranych zagadnień/zadań zadanych na pracę w domu |
EGKiPO_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [EGKiPO_fs_1] | omówienie zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
30 | praca z podręcznikiem, lektura uzupełniająca (Internet) |
20 |
sprawdziany [EGKiPO_w_3] |
laboratorium [EGKiPO_fs_2] | nauka obsługi wybranych pakietów do przetwarzania grafiki, realizacja zadanych projektów i algorytmów graficznych, praca w laboratorium z wykorzystaniem komputera |
30 | doskonalenie obsługi oprogramowania, wstępne przygotowanie materiałów graficznych pod kątem realizowanych projektów |
50 |
projekty [EGKiPO_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |