Elementy grafiki komputerowej i przetwarzania obrazu Kierunek studiów: Informatyka stosowana
Kod programu: W4-S1IS19.2.2019

Nazwa modułu: Elementy grafiki komputerowej i przetwarzania obrazu
Kod modułu: 03-IS-21-EGKiPO
Kod programu: W4-S1IS19.2.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi grafiki komputerowej i przetwarzania obrazu. Treści programowe: Wykład: 1. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w grafice komputerowej. 2. Budowa ludzkiego oka, percepcja obrazu przez człowieka. 3. Systemy grafiki. Sprzęt i oprogramowanie dla potrzeb grafiki komputerowej. Graficzne interfejsy użytkownika. 4. Formaty plików w grafice komputerowej. Metody kompresji obrazu. 5. Przestrzenie (modele) barw w grafice komputerowej. 6. Prymitywy graficzne. Podstawowe algorytmy rysowania w rastrowej grafice dwuwymiarowej. 7. Podstawowe przekształcenia 2D i 3D. Składanie przekształceń 2D i 3D. 8. Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie – rzutowanie. 9. Modelowanie krzywych. Krzywe parametryczne trzeciego stopnia (krzywe Beziera). 10. Podstawy modelowania obiektów dwu- i trójwymiarowych. 11. Przetwarzanie obrazów. 12. Modele cieniowania /oświetlenia, koloru i tekstury. 13. Metoda śledzenia promieni. Modele cieniowania bazujące na fizyce (PBR). 14. Wprowadzenie do animacji. 15. Wprowadzenie do graficznych interfejsów programowania aplikacji (OpenGL, DirectX). Laboratorium: 1. Konwersja odcinka (algorytm naiwny, algorytm Bresenhama). 2. Rasteryzacja okręgu. 3. Antyaliasing odcinka (algorytm Xiaolin Wu). 4. Wypełnianie wielokątów. 5. Krzywe Beziera. 6. Tworzenie histogramu, korekcja gamma. 7. Filtracja splotowa (wygładzanie obrazu, filtry gradientowe). 8. Detekcja krawędzi/brzegów, LUT. 9. Prosty model śledzenia promieni. 10. Modelowanie obiektów 3D. 11. Teksturowanie, oświetlanie i nadawanie materiału modelom 3D. 12. Wykonanie prostej animacji.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące grafiki komputerowej: rastrowej i wektorowej [EGKiPO_1]
K_W05 [3/5]
zna i rozumie funkcjonowanie nowoczesnych rozwiązań sprzętowych dla grafiki komputerowej [EGKiPO_2]
KIN_U19 [3/5]
zna podstawowe operacje i algorytmy rastrowe w grafice dwuwymiarowej oraz przekształcenia geometryczne 2D i 3D [EGKiPO_3]
K_W05 [3/5]
zna i potrafi zastosować podstawowe techniki i algorytmy przetwarzania obrazu [EGKiPO_4]
K_W05 [3/5] KIN_U04 [3/5]
potrafi dobrać odpowiednie narzędzia programistyczne oraz zastosować efektywne metody do tworzenia różnorodnych projektów graficznych [EGKiPO_5]
KIN_U04 [3/5] KIN_U19 [3/5]
potrafi modelować proste obiekty trójwymiarowe, wykonywać podstawowe animację oraz przygotowywać fotorealistyczne grafiki wyjściowe [EGKiPO_6]
KIN_U04 [2/5] KIN_U19 [2/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w celu podnoszenia kompetencji zawodowych [EGKiPO_7]
K_U01 [2/5] K_K01 [2/5]
rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się w zakresie sprzętu i oprogramowania dla grafiki komputerowej [EGKiPO_8]
K_U01 [2/5] K_K01 [2/5] KIN_U19 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekty [EGKiPO_w_1]
dyskusja założeń projektu (liczba projektów i terminy ich składania jest ustalana przez prowadzącego), wybór narzędzi i metod służących do realizacji projektu;
EGKiPO_5 EGKiPO_6 EGKiPO_7
aktywność na zajęciach [EGKiPO_w_2]
praktyczna realizacja projektów, uczestnictwo w dyskusji nad zrealizowanymi projektami;
EGKiPO_5 EGKiPO_6 EGKiPO_7 EGKiPO_8
sprawdziany [EGKiPO_w_3]
sprawdziany obejmują zagadnienia omawiane na wykładzie.
EGKiPO_1 EGKiPO_2 EGKiPO_3 EGKiPO_4
zadania domowe [EGKiPO_w_4]
ocena zadań domowych; możliwość odpytania z wybranych zagadnień/zadań zadanych na pracę w domu
EGKiPO_3 EGKiPO_4 EGKiPO_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EGKiPO_fs_1]
omówienie zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
30
praca z podręcznikiem, lektura uzupełniająca (Internet)
20 sprawdziany [EGKiPO_w_3]
laboratorium [EGKiPO_fs_2]
nauka obsługi wybranych pakietów do przetwarzania grafiki, realizacja zadanych projektów i algorytmów graficznych, praca w laboratorium z wykorzystaniem komputera
30
doskonalenie obsługi oprogramowania, wstępne przygotowanie materiałów graficznych pod kątem realizowanych projektów
50 projekty [EGKiPO_w_1] aktywność na zajęciach [EGKiPO_w_2] zadania domowe [EGKiPO_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)