Praktyczna nauka języka francuskiego III Kierunek studiów: Filologia romańska
Kod programu: W1-S1FN19.2021

Nazwa modułu: Praktyczna nauka języka francuskiego III
Kod modułu: W1-FNSF-S1-PNJF-3
Kod programu: W1-S1FN19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 6
Opis:
Przedmiot stanowi jeden z elementów praktycznej nauki języka francuskiego mającej na celu poszerzenie ogólnej znajomości języka oraz umiejętności porozumiewania się w języku francuskim na poziomie B1. Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów (przy wykorzystywaniu materiałów dotyczących różnorodnej problematyki społeczno-kulturowej) oraz doskonalenie umiejętności czytania, konstruowania poprawnych wypowiedzi a także wzbogacenie słownictwa. Analiza tworzenia oraz użycia czasów gramatycznych w języku francuskim: czas teraźniejszy, tryb rozkazujący, czasy przeszłe, przyszłe, tryb przypuszczający i tryb subjonctif. Zgoda participe passé. Participe présent, gérondif i adjectif verbal. Konstrukcje warunkowe. Strona bierna. Moduł stanowi jeden z elementów praktycznej nauki języka francuskiego. Wszystkie przedmioty wchodzące w jej skład mają na celu poszerzenie ogólnej znajomości języka, jak również doskonalenie konkretnych umiejętności i przydatnych zagadnień leksykalnych. Celem przedmiotu jest ćwiczenie umiejętności konwersacji oraz rozumienia ze słuchu przy wykorzystywaniu materiałów pochodzą z różnych źródeł. W trakcie kursu studenci osiągają poziom B1 (w pierwszym i drugim semestrze II roku) według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie drugiego semestru PNJF.
Literatura podstawowa:
M.Abou-Samra, E. Heu, M. Perrard, C. Pinson, 2012, Le Nouvel Edito B1, Paris: Didier. M. Bidault, G.Chort, F.Kablan, F.Treffandier, 2012, Agenda 3, Paris: Hachette. C. Dollez, S.Pons, 2008, Alter ego 3, Paris : Hachette Livre Platkow A., Jaworowski M., Gramatyka języka francuskiego w ćwiczeniach, 1990, Warszawa,Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. Grammaire 350 exercices. Niveau moyen et supérieur 1. 1992 i 1996, Collection « Exerçons-nous », Paris, Hachette. 450 Nouveaux exercices. Niveau intermédiaire, 2004, Paris, Clé International. Manuel Le Nouvel édito. Niveau B1, E. Heu, M. Abou-Samra, M. Perrard, C. Pinson, Les Éditions Didier, Paris 2012. Clé pour la France, D. C. Meyer, Hachette, Paris 2010. Manuel Latitudes 2. Niveau A2/B1, R. Mérieux, E. Lainé, Y. Loiseau, Les Éditions Didier, Paris 2009.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dąży do poprawnego komunikowania się w języku obcym, a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego [K09]
K_K09 [3/5]
potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu [U06]
K_U06 [2/5]
umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych [U07]
K_U07 [4/5]
potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu filologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację [U10]
K_U10 [3/5]
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w procesie uczenia się języków obcych [U14]
K_U14 [4/5]
ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 i B1 odpowiednio dla języka kierunkowego i drugiego języka obcego według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego [U19]
K_U19 [4/5]
rozróżnia poszczególne odmiany i style języka i posiada zasób słownictwa typowy dla każdego z nich [W06]
K_W06 [2/5]
zna elementarną terminologię dotyczącą zagadnień z cywilizacji danego obszaru językowego [W09]
K_W09 [3/5]
rozpoznaje zjawiska społeczne zachodzące w krajach danego obszaru językowego [W10]
K_W10 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca na zajęciach [w-1]
Studenci biorą czynny udział w zajęciach.
K09 U06 U07 U10 U19 W06 W10
Sprawdzenie stopnia przyswojenia słownictwa [w-2]
Studenci zapoznają się ze słownictwem dotyczącym omawianej na każdych zajęciach tematyki.
W06 W09
Testy kontrolne [w-3]
Studenci przystępują do testów pisemnych.
K09 U10 U14 U19
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [f-1]
Analiza tekstów z punktu widzenia struktury i treści. Dyskusja, gry dydaktyczne, praca w grupach. Ćwiczenia leksykalne. Analiza popełnianych błędów.
20
Samodzielne przygotowanie wskazanych przez wykładowcę tekstów. Utrwalanie nabytej w trakcie zajęć leksyki.
10 Praca na zajęciach [w-1] Sprawdzenie stopnia przyswojenia słownictwa [w-2]
konwersatorium [f-2]
Praca nad zagadnieniami z tematyki zajęć (analiza, omówienie, dyskusje).
20
Przygotowanie zadanej problematyki gramatycznej oraz jej przyswojenie.
10 Sprawdzenie stopnia przyswojenia słownictwa [w-2] Testy kontrolne [w-3]
ćwiczenia [f-3]
Praca na konkretnym materiale językowym
20
Wykonanie zadanych ćwiczeń praktycznych.
10 Praca na zajęciach [w-1] Sprawdzenie stopnia przyswojenia słownictwa [w-2]
ćwiczenia [f-4]
Metody problemowe i aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna. Metody praktyczne: symulacje, analiza błędów
40
Studenci każdorazowo przygotowują się do dyskusji.
20 Praca na zajęciach [w-1] Testy kontrolne [w-3]
ćwiczenia [f-5]
Metody programowe: użycie podręcznika programowego.
20
Studenci samodzielnie wysłuchują nagrań lub oglądają krótkie reportaże.
5 Sprawdzenie stopnia przyswojenia słownictwa [w-2] Testy kontrolne [w-3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2023/2024 Praktyczna nauka języka francuskiego III [W1-FNSF-S1-PNJF-3] francuski
semestr zimowy 2022/2023 Praktyczna nauka języka francuskiego III [W1-FNSF-S1-PNJF-3] francuski