Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej i kontrastywnej I
Kierunek studiów: Filologia romańska
Kod programu: W1-S1FN19.2021
| Nazwa modułu: | Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej i kontrastywnej I |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FNSFW-S1-GOAHK-1 |
| Kod programu: | W1-S1FN19.2021 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | angielski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Celem modułu jest wprowadzenie studentów w terminologię i metodologię fonetyki i fonologii jako dziedziny językoznawstwa oraz omówienie struktury fonologicznej języka angielskiego. Studenci zaznajamiani są z opisem fonetycznym samogłosek i spółgłosek angielskich, jak również poznają cechy prozodyczne języka angielskiego, takie jak akcent, rytm oraz intonacja. Omawiane są również procesy fonologiczne, takie jak asymilacja, desymilacja, czy redukcja fonetyczna. |
| Wymagania wstępne: | brak |
| Literatura podstawowa: | Ladefoged, P. "A Course in Phonetics", Harcourt, Brace, Jovanovich.
Roach, P. "English Phonetics and Phonology", CUP.
Katamba, F. "An Introduction to Phonology", Longman.
|
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
wykazuje zainteresowanie zjawiskami językowymi [K10] |
K_K10 [3/5] |
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie typowych zadań/ problemów w obrębie studiowanego kierunku studiów [U03] |
K_U03 [5/5] |
potrafi interpretować oraz łączyć fakty językowe w perspektywie historycznej i kontrastywnej [U13] |
K_U13 [3/5] |
zna elementarną terminologię z zakresu językoznawstwa i rozumie jej źródła [W02] |
K_W02 [5/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Praca na zajęciach [w-1] | Studenci ćwiczą transkrypcję oraz opis fonetyczny głosek i cech prozodycznych |
K10 |
| Zaliczenie na ocenę [w-2] | Studenci przystępują do pisemnego testu zaliczeniowego |
W02 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| konwersatorium [f-1] | Prezentacja multimedialna |
10 | Studenci opracowują terminologię z omawianej dziedziny |
8 |
Praca na zajęciach [w-1] |
| konwersatorium [f-2] | Zadania opisowe |
10 | Praca z tekstem naukowym |
10 |
Praca na zajęciach [w-1] |
| konwersatorium [f-3] | Ćwiczenia artykulacyjne wspomagane plikami audio |
10 | Studenci ćwiczą transkrypcję fonetyczną i poprawną artykulację |
7 |
Praca na zajęciach [w-1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| semestr zimowy 2022/2023 | Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej i kontrastywnej I [W1-FNSF-S1-GOAHK-1] | angielski |
| semestr zimowy 2022/2023 | Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej i kontrastywnej I [W1-FNSW-S1-GOAHK-1] | angielski |
| semestr zimowy 2021/2022 | Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej i kontrastywnej I [W1-FNSF-S1-GOAHK-1] | angielski |
| semestr zimowy 2021/2022 | Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej i kontrastywnej I [W1-FNSW-S1-GOAHK-1] | angielski |