Praktyczna nauka języka francuskiego I Kierunek studiów: Filologia romańska
Kod programu: W1-S1FN19.2021

Nazwa modułu: Praktyczna nauka języka francuskiego I
Kod modułu: W1-FNFP-S1-PNJF-1
Kod programu: W1-S1FN19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 14
Opis:
Celem modułu jest praca nad poprawnością języka pisanego, a w szczególności nabycie umiejętności poprawnego zapisu francuskich fonemów (zwrócenie szczególnej uwagi na fonemy samogłoskowe) oraz opanowanie podstaw francuskiej ortografii gramatycznej w zakresie ortografii rzeczownika i przysłówka. Konwersacja to jeden z przedmiotów składowych praktycznej nauki języka. Zajęcia polegają na wprowadzaniu słownictwa, ćwiczeniach utrwalających wiadomości nabyte na pozostałych przedmiotach składowych PNJF, w tym gramatyce i języku pisanym, a przede wszystkim na budowaniu krótkich oraz rozbudowanych wypowiedzi ustnych na dany temat. Różnorodna tematyka zajęć pozwala na doskonalenie kompetencji lingwistycznych, komunikacyjnych i kulturowych studentów. Celem modułu jest wprowadzenie studenta w problematykę związaną z samogłoskami francuskimi oraz zapoznaniem z podstawowym słownictwem z kilku bloków tematycznych: cyfry, pytanie o drogę, żywność, zdrowie, spędzanie wolnego czasu oraz opis osób. Zajęcia z fonetyki mają na celu wyćwiczenie umiejętności słuchowego oraz graficznego rozróżniania samogłosek francuskich oraz ich poprawnego artykułowania. Część zajęć związana z rozumieniem ze słuchu ma na celu wyćwiczenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem scen rodzajowych, w których zawarte jest słownictwo z danych bloków tematycznych. Celem modułu jest wprowadzenie studenta w problematykę związaną z podstawowymi zagadnieniami gramatycznymi oraz umiejętnym używaniem ich zarówno w wypowiedziach ustnych, jak i rozwiązywaniu ćwiczeń.
Wymagania wstępne:
Znajomość języka francuskiego na poziomie A2
Literatura podstawowa:
Cadiot-Cueilleron J., Frayssinhes J.-P., Klotz L. i in., 1992 : Grammaire 350 exercices. Niveau supérieur I. Collection « Exerçons-nous ». Paris, Hachette. Chollet I., Robert J.-M., 2002 : Orthographe progressive du français avec 500 exercices. Niveau intermédiaire. Paris, CLE International. Delatour Y., Jennepin D., Léon-Dufour M. i in., 1991 : Grammaire du français. Cours de civilisation de la Sorbonne. Paris, Hachette. Meyer, D. C. 2010 : Clé pour la France. Paris, Hachette. Mérieux, R., Lainé, E., Loiseau, Y. 2009 : Latitudes 2. Niveau A2/B1. Paris, Les Éditions Didier. Heu, E., Abou-Samra, M., Perrard, M., Pinson, C. 2012 : Le Nouvel édito. Niveau B1. Paris, Les Éditions Didier. D. Abry, M.-L. Chalaron, 2009 : Les 500 exercises de phonétique : niveau A1/A2 : [avec corrigés]. Paris, Hachette. A. Dutka, E. Pilecka, 1996 : Introduction à la phonétique du français contemporain. Warszawa, Uniwersytet Warszawski. Instytut Romanistyki. A. Platkow, 1997 : Wymowa francuska. Warszawa, Wiedza Powszechna. D. Abry, J. Veldeman-Abry, 2007 : La phonétique audition, prononciation, correction. Paris, CLE International. M. Kaneman-Pougatch, 2003 : Plaisir des sons. Paris, Didier. Bescherelle : la conjugaison pour tous. Hatier, 2006.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zachowuje otwartość i poszukuje oznak wskazujących na najistotniejsze różnice między własną a obcą społecznością w zakresie obyczajów, tradycji, postaw, przekonań i wartości [K06]
K_K06 [4/5]
dąży do poprawnego komunikowania się w języku obcym, a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego [K09]
K_K09 [2/5]
potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu [U06]
K_U06 [4/5]
umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych [U07]
K_U07 [4/5]
posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł [U09]
K_U09 [4/5]
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w procesie uczenia się języków obcych [U14]
K_U14 [2/5]
zna elementarną terminologię z zakresu językoznawstwa i rozumie jej źródła [W02]
K_W02 [4/5]
ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi [W04]
K_W04 [3/5]
rozróżnia poszczególne odmiany i style języka i posiada zasób słownictwa typowego dla każdego z nich [W06]
K_W06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca na zajęciach [w-1]
Studenci biorą czynny udział w zajęciach.
K09 U06 W06
Zaliczenie na ocenę [w-2]
Studenci zaliczają na ocenę co najmniej dostateczną 65% dyktand
U07 U09 U14
Prezentacja [w-3]
Studenci przygotowują prezentację na zadany temat
K06 W02
Prace domowe na ocenę [w-4]
Studenci regularnie odrabiają prace domowe, mające na celu wyrobienie poprawnych nawyków w odmianie nieregularnych czasowników
K06 K09 W04
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [f-1]
Dyktanda obejmujące wybrane fonemy.
35
Studenci przyswajają sobie zasady ortografii francuskiej.
45 Praca na zajęciach [w-1]
ćwiczenia [f-2]
Ćwiczenia gramatyczne oraz stylistyczne na wybranych wcześniej tekstach.
20
Studenci powtarzają wiadomości z zakresu wybranych zagadnień gramatycznych.
45 Zaliczenie na ocenę [w-2]
ćwiczenia [f-3]
Konwersacje na tematy związane z ogólną problematyką zajęć
40
Studenci utrwalają zagadnienia wskazane przez prowadzącego, wykonują dodatkowe ćwiczenia w oparciu o indywidualne wskazania.
55 Prezentacja [w-3]
konwersatorium [f-4]
Praca z materiałami dydaktycznymi (teksty, reportaże, nagrania audio, itp.)
25
Studenci zapoznają się ze wskazanym materiałem dydaktycznym.
40 Praca na zajęciach [w-1] Prace domowe na ocenę [w-4]
ćwiczenia [f-5]
Rozwiązywanie ćwiczeń w formie pisemnej
40
Rozwiązywanie dodatkowych zadań
40 Zaliczenie na ocenę [w-2] Prezentacja [w-3] Prace domowe na ocenę [w-4]
ćwiczenia [f-6]
Słuchanie nagrań uwzględniających zagadnienia gramatyczne
20
słuchanie nagrań z podręcznika wiodącego
15 Zaliczenie na ocenę [w-2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2022/2023 Praktyczna nauka języka francuskiego I [W1-FNFP-S1-PNJF-1] polski
semestr zimowy 2021/2022 Praktyczna nauka języka francuskiego I [W1-FNFP-S1-PNJF-1] polski