Techniki obrazowania medycznego Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: W4-S1IB19.2.2019

Nazwa modułu: Techniki obrazowania medycznego
Kod modułu: 08-IB-S1-17-3-TOM
Kod programu: W4-S1IB19.2.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Opanowanie materiału z modułu Techniki obrazowania medycznego wymaga działań na dwóch płaszczyznach: poznanie i zrozumienia podstaw teoretycznych, nabycie praktycznych umiejętności posługiwaniem się wiedzą teoretyczną. Podstawy teoretyczne to przede wszystkim przyswojenie i zrozumienie podstawowych pojęć związanych z przedmiotem, nabycie umiejętności kojarzenia oraz zastosowania omawianych zagadnień. To również „wiedza” o tym, gdzie w literaturze można znaleźć szczegółowe informacje (wzory, procedury, przykłady). Umiejętności praktyczne nabyć można poprzez analizę przykładów liczbowych, a przede wszystkim przez samodzielne rozwiązywanie zadań. Studiowanie modułu wymaga uwzględnienia dwóch aspektów, które są cechą inżyniera - praktyczne wykorzystywanie swojej wiedzy i umiejętności w działalności zawodowej.
Wymagania wstępne:
Realizacja efektów kształcenia modułów matematyka, fizyka, materiałoznawstwo.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student wyodrębnia informacje z podręczników, literatury międzynarodowej oraz innych źródeł [k_1]
W11 [5/5]
Student wiąże wiedzę z metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalne w celu formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących technik obrazowania [k_2]
W10 [4/5]
Student przywołuje elementarną wiedzę z zakresu fizyki – fale. [k_3]
W13 [2/5]
Student wyjaśnia podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań z fizyki fal, przekształceń geometrycznych obrazu 2 i 3 wymiarowego [k_4]
W03 [2/5]
Student uzasadnia uzyskane wyniki i potrafi wyciągać wnioski. Student identyfikuje sposoby funkcjonowania i potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, procesy itp. [k_5]
U11 [3/5]
Student wykonuje prace indywidualne i zespołowe. Student demonstruje odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania w ramach zespołu [k_6]
U13 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwia pisemne [k_w_1]
W ramach modułu zostanie zrealizowane jedno kolokwium z zakresu rentgenowskich technik obrazowania. W ramach części teoretycznej student odpowiada na 5 pytań zawiązanych ze sprawdzanym zakresem materiału. W ramach części praktycznej student wykonuje trzy zadania rachunkowe.
k_1 k_2 k_3 k_4
kartkówki [k_w_2]
Przed zajęciami student rozwiązuje zadanie rachunkowe, które zakresem materiału obejmuje poprzednie ćwiczenia.
k_2 k_4
projekty [k_w_3]
W ramach modułu zostanie zrealizowany samodzielnie przez studenta projekt z zakresu wybranej techniki obrazowania medycznego.
k_2 k_4
burze mózgów [k_w_4]
Wykonanie zadania analitycznego, problemu technicznego w grupie 3-4 osobowej w ramach burzy mózgów.
k_4 k_5 k_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [k_fs_1]
Wykład wprowadzający do zrozumienia najważniejszych zagadnień technik obrazowania medycznego, podzielony jest na następujące części: podział technik obrazowania, podstawy fizyczne, pomiar dawki promieniowania, metody rentgenowskie dwuwymiarowe, tomografia komputerowa, mikrotomografia komputerowa oraz wiadomości uzupełniające.
15
Praca, ze wskazanymi podręcznikami oraz literaturą międzynarodową, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych.
30 kolokwia pisemne [k_w_1] projekty [k_w_3]
laboratorium [k_fs_2]
Prowadzący demonstruje z wykorzystaniem urządzeń i oprogramowania wybrane techniki obrazowania, następnie wspólnie ze studentami analizuje w ramach zadań tablicowych wybrane techniki w oparciu o wiedzę przekazaną na wykładach. Studenci po podzieleniu na grupy 3-4 osobowe rozwiązują problem inżynierski - „burze mózgów”. Student otrzymuje instrukcje do wykonania projektu.
30
Student zobowiązany jest być przygotowanym z wiedzy teoretycznej na podstawie wykładów i literatury do każdych zajęć ćwiczeniowych. Student samodzielnie wykonuje zadanie projektowe projektowe z wykorzystaniem komputera i oprogramowania analitycznego, a następnie przygotowuje w formie elektronicznej sprawozdanie z wykonania projektu.
25 kartkówki [k_w_2] projekty [k_w_3] burze mózgów [k_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)