Metody przetwarzania i analizy obrazów mikroskopowych
Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: 08-S1IB12.2.2018
| Nazwa modułu: | Metody przetwarzania i analizy obrazów mikroskopowych |
|---|---|
| Kod modułu: | 08-IBIO-S1-17-5-MPAO |
| Kod programu: | 08-S1IB12.2.2018 |
| Semestr: | semestr zimowy 2020/2021 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Opanowanie materiału z modułu Metody przetwarzania i analizy obrazów mikroskopowych wymaga poznania i zrozumienia podstaw teoretycznych obejmujących pojęcia związane z przetwarzaniem oraz analizą obrazów mikroskopowych, a także nabycia praktycznych umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej. Do podstaw teoretycznych zaliczyć należy przede wszystkim przyswojenie i zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z przedmiotem, nabycie umiejętności kojarzenia oraz zastosowania omawianych pojęć. Umiejętności praktyczne nabyć można poprzez analizę przykładów liczbowych, a przede wszystkim przez samodzielne rozwiązywanie zagadnień problemowych w zakresie analizy obrazów mikroskopowych, w ramach laboratorium. Analizie podlegają głównie obrazy powierzchni biomateriałów, uzyskane przy pomocy różnych typów mikroskopów (głównie skaningowego mikroskopu konfokalnego). |
| Wymagania wstępne: | brak |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Wyjaśnia podstawowe metody oraz techniki przetwarzania i analizy obrazu, w tym również z zakresu trójwymiarowej obróbki obrazu [k_1] |
W10 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę w zakresie zasad działania aparatury pomiarowej wykorzystywanej w procesie zbierania danych stereometrycznych powierzchni biomateriału [k_2] |
W11 [1/5] |
Posiada podstawową wiedzę w zakresie stosowanych algorytmów segmentacji obrazów [k_3] |
W11 [1/5] |
Potrafi dokonywać właściwego wyboru metody służącej rozwiązywaniu zleconego zadania [k_4] |
U24 [1/5] |
Potrafi samodzielnie pozyskiwać informacje z podręczników, literatury międzynarodowej oraz innych źródeł i dokonywać ich interpretacji [k_5] |
U01 [1/5] |
Potrafi pracować samodzielnie i umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania [k_6] |
U02 [2/5] |
Posiada zdolność samokształcenia się, potrafi organizować proces samokształcenia, wykorzystuje w tym celu również komputer, demonstruje umiejętność pracy z platformą e-learningową [k_7] |
U05 [2/5] |
Posługuje się odpowiednimi narzędziami informatycznymi do obróbki danych biomedycznych [k_8] |
U25 [2/5] |
Potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski [k_9] |
U08 [2/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| test [k_w_1] | Ocena testu praktyczno-teoretycznego weryfikującego opanowanie wiedzy i terminologii pozyskanej w ramach modułu. |
k_1 |
| sprawozdanie [k_w_2] | Ocena wykonanego samodzielnie przez studenta co najmniej jednego sprawozdania. Sprawozdanie będzie stanowiło podsumowanie wyników praktycznej realizacji zadań, wykonywanych przez studenta podczas zajęć. |
k_1 |
| zadania [k_w_3] | Ocena rozwiązania problemów powierzonych studentowi podczas ćwiczeń, dotyczących przetwarzania i analizy obrazu mikroskopowego. Student otrzymuje oceny z wykonanych zadań przesłanych na platformę e-learningową. |
k_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [k_fs_1] | Wykład wprowadzający do zrozumienia najważniejszych zagadnień dotyczących metod przetwarzania i analizy obrazów mikroskopowych. Wykład ilustrowany jest prezentacją multimedialną. |
10 | Przygotowanie do testu |
20 |
test [k_w_1] |
| laboratorium [k_fs_2] | W kursie na platformie zdalnego nauczania student otrzymuje instrukcje do wykonania zadań z zakresu przetwarzania i analizy obrazów mikroskopowych oraz materiały dydaktyczne wprowadzające w tematykę zajęć i umożliwiające samodzielną pracę. Student stara się wykonywać zadania samodzielnie (lub z pomocą prowadzącego) w czasie trwania zajęć, przy własnym stanowisku komputerowym. Na koniec zajęć student jest zobowiązany do przesłania efektów swojej pracy na platformę. |
30 | Student samodzielnie wykonuje sprawozdanie stanowiące podsumowanie wyników praktycznej realizacji zadań, wykonywanych podczas zajęć, dokonuje opracowania wyników i przesyła efekt swojej racy na platformę e-learningową. |
40 |
sprawozdanie [k_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||