Podmiotowość nauczyciela
Kierunek studiów: Indywidualne studia nauczycielskie
Kod programu: 38-S1NI20.2020

Nazwa modułu: | Podmiotowość nauczyciela |
---|---|
Kod modułu: | S1ISN_PN |
Kod programu: | 38-S1NI20.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Podmiotowość nauczyciela to moduł, który ma pomóc studentom w odkrywaniu nauczycielskiej tożsamości i rozbudzaniu ich podmiotowości. Dostarcza wiedzy przede wszystkim o: 1. modelach kształcenia i różnych wymiarach pracy nauczyciela, 2. środowisku szkolnym, w którym nauczycielska podmiotowość się liczy, i w którym natrafia na przeszkody, 3. związkach pedagogiki z terapią oraz egzystencjalnym zapleczu edukacji, które stanowi dla nauczyciela wyzwanie, 4. podstawowych zasadach komunikacji, prowadzenia dialogu i konstruowania publicznych wystąpień. Chodzi o to, aby nauczyciel zyskiwał samoświadomość własnego miejsca i znaczenia – poznawał siebie, rozumiał sytuację szkolną, uodparniał się na różne rodzaje stresu, aspirował do mistrzostwa, miał świadomość odpowiedzialności, jaka na nim spoczywa, zdawał sobie sprawę z egzystencjalnego wymiaru swojej pracy, potrafił publicznie zabierać głos, upominając się o siebie, uczniów i kształt świata społecznego. Moduł realizowany jest w ćwiczeniowej i warsztatowej formie. |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna procesy kształtowania tożsamości i rozbudzania podmiotowości nauczyciela i ucznia; zna podstawowe modele kształcenia, rozwoju zawodowego i profesjonalizmu nauczycieli; ma orientację w problematyce samoświadomości i poznawania siebie; [S1ISN_PN_1] |
K_W04 [5/5] |
ma wiedzę o instytucji szkoły i potrafi konfrontować założenia na temat podmiotowości nauczyciela z informacjami o środowisku szkolnym (w tym: o kulturze organizacyjnej szkoły, modelach szkoły, uwikłaniach edukacji w zmiany społeczno-kulturowe i wyzwania cywilizacyjne); [S1ISN_PN_2] |
K_W03 [4/5] |
ma wiedzę o podstawowych wymiarach pracy nauczyciela, w tym o: metodach nauczania, sytuacji wychowawczej, inwencji twórczej, pracy emocjonalnej, podstawowych zasadach komunikacji interpersonalnej i kierowania małą grupą, etycznej odpowiedzialności, profilach autorytetu); [S1ISN_PN_3] |
KN_W04 [4/5] |
zna relacje łączące edukację i terapię; ma wiedzę na temat egzystencjalnego zaplecza procesów edukacyjnych – m.in. poczucia własnej wartości i sensu życia, lęku, stresu, agresji i przemocy, stanów rozproszenia, radzenia sobie ze stratą i zranieniem; [S1ISN_PN_4] |
K_W15 [4/5] |
potrafi przygotować wystąpienie publiczne z wykorzystaniem wiedzy o podstawowych zasadach komunikacji i z uwzględnieniem m.in. technik radzenia sobie z tremą, wykorzystania ciała jako tworzywa komunikacji, zachowania zasad sytuacji dialogicznej; [S1ISN_PN_5] |
K_U01 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność [PN_sw_1] | Po drugim semestrze moduł kończy się zaliczeniem na podstawie aktywnego udziału w zajęciach (merytoryczne zabieranie głosu, interpretowanie literatury). |
S1ISN_PN_1 |
wystąpienie publiczne [PN_sw_2] | Po trzecim semestrze moduł kończy się zaliczeniem na podstawie przygotowania wybranego wystąpienia zgodnie z podstawowymi zasadami komunikacji. |
S1ISN_PN_4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [PN_fpz_1] | konwersatorium z elementami: wykładu, dyskusji, interpretacji tekstów, prezentacji wystąpień publicznych (30h w II semestrze, 30h w III semestrze). |
30 | studiowanie literatury przedmiotu, przygotowywanie wystąpienia publicznego |
30 |
aktywność [PN_sw_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |