Moduł ogólnouczelniany: Ewolucja Ziemi
Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S2GS19.2020

Nazwa modułu: | Moduł ogólnouczelniany: Ewolucja Ziemi |
---|---|
Kod modułu: | 2GS-100 |
Kod programu: | W2-S2GS19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł Ewolucja Ziemi ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy na temat najważniejszych czynników wpływających na obecny kształt planety. W
sposób przystępny, multimedialny, a niekiedy także popularny przedstawione zostaną tematy dotyczące: - materiałów, z jakich zbudowana jest Ziemia i
inne planety skaliste; wiedzy na temat ich: występowania, zastosowań, oddziaływania na ludzi i inne organizmy żywe,
-skał Księżyca będących odzwierciedleniem wczesnych procesów magmowych na Ziemi,
- procesów magmowych i skał magmowych,
- budowy litosfery ziemskiej (podróż do wnętrza Ziemi),
- cyklu niszczenia i tworzenia skał osadowych; cyklu przemian skał metamorficznych,
- poglądów na ewolucję Ziemi jako planety,
- znaczenia prądów konwekcyjnych w ewolucji Ziemi - cykle orogeniczne oraz ich wpływ na ewolucję Ziemi,
- atmosfery, jej warstw i ich składu chemicznego oraz obiegu CO2 w przyrodzie,
- klimatu i pogody; schemat globalnej cyrkulacji atmosferycznej; znaczenie wód oceanicznych dla procesów klimatycznych,
- aktualnego ocieplania klimatu – dowody i fakty; zróżnicowanie regionalne intensywności zmian klimatu na Ziemi.
- hydrosfery i obiegu wody w przyrodzie oraz jej przemian fazowych jako czynników procesów klimatycznych,
- kriosfery – stabilizator czy stymulator zmian klimatu; zmiany i zagadki z niedawnej przeszłości,
- powstania życia na Ziemi,
- ewolucji świata roślin i zwierząt oraz najnowszych poglądów na temat prawidłowości i kierunków przemian ewolucyjnych. |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw geografii, chemii, fizyki i biologii w zakresie szkoły średniej. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
poznanie historii i najważniejszych poglądów na temat powstania Układu Słonecznego oraz Ziemi [1GS-100-1] |
2GS_W1 [3/5] |
uzyskanie wstępnej wiedzy na temat oddziaływania: atmosfery, obiegu wody i energii na formowanie rzeźby terenu [1GS-100-10] |
2GS_U1 [1/5] |
nabycie podstawowej wiedzy na temat materiałów, z jakich zbudowana jest Ziemia i inne planety [1GS-100-2] |
2GS_W1 [1/5] |
poznanie budowy Ziemi oraz jej ewolucji od powstania do obecnej formy [1GS-100-3] |
2GS_W1 [1/5] |
poznanie prawidłowości i najważniejszych etapów ewolucji świata flory i fauny [1GS-100-4] |
2GS_W1 [1/5] |
poznanie najważniejszych skutków środowiskowych zmian klimatu, w tym zjawisk ekstremalnych [1GS-100-5] |
2GS_K2 [1/5] |
rozumie tektonikę płyt litosfery i zna elementy cyklu orogenicznego [1GS-100-6] |
2GS_W1 [1/5] |
umiejętność kojarzenia i łączenia różnych faktów z dziedziny nauk przyrodniczych [1GS-100-7] |
2GS_U1 [1/5] |
umiejętność kompleksowego spojrzenia na komponenty środowiska przyrodniczego i geograficznego oraz ich interakcji [1GS-100-8] |
2GS_U1 [1/5] |
posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu geochemii, mineralogii i petrologii [1GS-100-9] |
2GS_U1 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
praca pisemna (esej) [1GS-100-w-1] | forma pisemna - zwięzłe (max 2 strony) przedstawienie przez studenta wybranego
zagadnienia dotyczącego ewolucji Ziemi |
1GS-100-1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1GS-100-fs-1] | wykłady w formie prezentacji multimedialnych |
15 | samodzielne przyswajanie wiedzy przy
pomocy notatek z wykładów, zaleconych
podręczników, artykułów oraz stron
internetowych |
15 |
praca pisemna (esej) [1GS-100-w-1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |