Procesy decentralizacji we współczesnej Europie
Kierunek studiów: Politologia
Kod programu: W3-N2PO19.2020

Nazwa modułu: | Procesy decentralizacji we współczesnej Europie |
---|---|
Kod modułu: | PDE |
Kod programu: | W3-N2PO19.2020 |
Semestr: | semestr zimowy 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem modułu jest rozbudowanie wiedzy słuchaczy związanej z zagadnieniami regionalizmu europejskiego w ujęciu historycznym, kulturowym i ustrojowym, pojęciami decentralizmu i ustrojów państw na poziomach regionalnych i lokalnych, partii regionalnych i lokalnych, a także regionalnych i lokalnych systemów partyjnych.
Charakterystyką wybranych ustrojów regionalnych, głównie Hiszpanii, Włoch i Wielkiej Brytanii. Rywalizacją polityczną na poziomie regionalnym. Po zrealizowaniu modułu słuchacz powinien rozpoznawać typy systemów regionalnych i lokalnych, analizować strukturę i sposób działania instytucji politycznych na poziomie subpaństwowym, przewidywać konsekwencje dokonujących się zmian na arenie politycznej.
W trakcie realizacji modułu szczególna uwaga będzie zwrócona na dynamikę funkcjonowania współczesnych systemów regionalnych. |
Wymagania wstępne: | Słuchacz powinien znać podstawowe terminy politologiczne z zakresu funkcjonowania państwa zdecentralizowanego oraz nauki prawa konstytucyjnego, poza tym powinien dysponować ogólną wiedzą z współczesnej historii Europy oraz wykazywać zainteresowanie bieżącymi wydarzeniami politycznymi, społecznymi, ekonomicznymi, które maja wpływ na funkcjonowania państw zedecentralizowanych, a także doceniać rolę ustrojów regionalnych i lokalnych dla rozwoju współczesnej demokracji. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Uznaje i akceptuje różne punkty widzenia determinowane odmiennym podłożem kulturowym, politycznym, społecznym, normatywnym [PDE _K_1] |
POL_2_K06 [4/5] |
Potrafi świadomie uczestniczyć w życiu publicznym oraz jest świadomy konieczności uzupełniania wiedzy i poszerzania umiejętności [PDE _K_2] |
POL_2_K01 [4/5] |
Potrafi, odwołując się do analizy politologicznej, wyjaśniać relacje zachodzące między organami regionalnymi i lokalnymi a naczelnymi organami państwa w wybranych państwach Europy. [PDE _U_1] |
POL_2_U03 [5/5] |
Potrafi prezentować i oceniać zmiany zachodzące w strukturach regionalnych i lokalnych systemów partyjnych. [PDE _U_2] |
POL_2_U04 [4/5] |
Umie dokonać komparatystyki systemów politycznych na poziomie regionalnym. Potrafi określać cechy konstytutywne partii regionalnych i lokalnych. [PDE _U_3] |
POL_2_U02 [3/5] |
Trafnie prognozuje kierunki przemian struktur państwa wynikające z przesłanek historycznych i współczesnych megatrendów ( regionalizacja, integracja, globalizacja) oraz krytycznie oceniać dynamikę zmian politycznych systemów regionalnych. [PDE _U_4] |
POL_2_U13 [3/5] |
Definiuje pojęcie decentralizacji i klasyfikuje struktury terytorialne państw demokratycznych: samorządu terytorialnego, autonomii terytorialnej i jednostek federalnych. Zna podstawy normatywne funkcjonowania organów subpaństwowych w wybranych państwach Europy. [PDE _W_1] |
POL_2_W01 [5/5] |
Zna zagadnienia regionalizmu i regionalizacji w aspekcie historycznym i współczesnym w państwach Europy. [PDE _W_2] |
POL_2_W07 [3/5] |
Poznaje specyfikę rywalizacji politycznej na poziomie subpaństwowym. [PDE _W_3] |
POL_2_W10 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Zaliczenie [PDE _w_1] | Weryfikacja efektów uczenia się została dokładnie określona w sylabusie stworzonym dla modułu |
PDE _K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [PDE _fs_1] | Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod:
- dyskusja moderowana,
- opis wyjaśniający,
- dyskusja piramidowa,
- dyskusja dydaktyczna,
- dyskusja okrągłego stołu,
- metoda „burzy mózgów”
- aranżowanie debat,
- analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. |
10 | Praca własna studenta obejmuje:
- studiowanie literatury,
- aktywność w czasie zajęć,
- przygotowanie do zaliczenia. |
40 |
Zaliczenie [PDE _w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |