Tworzenie systemu HR Kierunek studiów: Socjologia
Kod programu: W3-N2SO19.2.2020

Nazwa modułu: Tworzenie systemu HR
Kod modułu: W3-SOHR-S2-TSHR
Kod programu: W3-N2SO19.2.2020
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Zadaniem modułu jest zapoznanie studentów z etapami tworzenia zrębów systemu HR rozumianego jako spójny układ wzajemnie skoordynowanych i uzupełniających się narzędzi i procedur personalnych, dopasowanych do długoterminowych celów biznesowych organizacji. Część wykładowa dedykowana jest zapoznaniu studentów z zasadami interpretowania strategii biznesowej oraz budowania na jej podstawie strategii personalnej, uwzględniającej także wybór kluczowych kryteriów personalnych, na których organizacja zbuduje przewagę personalną na rynku pracodawców. Ponadto studenci zapoznają się z tworzeniem opisów stanowisk umożliwiających formułowanie procedur w poszczególnych systemach HR. Część ćwiczeniowa dedykowana jest analizie istniejących rozwiązań w zakresie: - strategii personalnej, - strukturze organizacyjnej (ze szczególnym naciskiem na struktury funkcyjne, dywizyjne i macierzowe), - mapowaniu stanowisk (ze szczególnym naciskiem na kryteria umożliwiające wykorzystanie mapy do tworzenia strategii wynagrodzeń, wartościowania stanowisk), - opisom stanowisk ( ze szczególnym naciskiem na tworzenie profili stanowiskowych, opisy kompetencyjne i wynikowe), - systemom kompetencyjnym (matryce kompetencyjne i mapy kompetencji z podziałem na poziomy stanowiskowe) oraz wykorzystaniu ich w działaniach HR, takich jak rekrutacja (testy kompetencyjne, wywiad behawioralny, assessment center), ocena pracownicza (wskaźniki behawioralne) oraz rozwój (wyznaczanie ścieżek rozwoju na mapie kompetencji). Celem modułu jest ukazanie możliwych sposobów tworzenia i usprawniania procesów HR, ich wzajemnych zależności i złożoności, a także sposobów kooperowania ze złożonym otoczeniem biznesowym.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna terminologię i procesy pozwalające opisać strategię personalną i sposób jej kształtowania; ma pogłębioną wiedzę na temat rodzajów struktur personalnych, sposobów ich definiowania i doboru do strategii biznesowej. [S2_TSHR_1]
S2_W01 [5/5] S2_W03 [4/5] S2_W08 [3/5] S2_W16 [5/5]
Student zna różne rodzaje metod opisu stanowiska, rodzaje procesów prowadzących do utworzenia opisu oraz rodzaje opisów i ich zależności ze stanowiskiem i strategią personalną. [S2_TSHR_2]
S2_W10 [4/5] S2_W14 [5/5]
Student ma poszerzoną wiedzę na temat systemów kompetencyjnych, sposobów definiowania map i matryc kompetencji oraz ich przenikania się z wszystkimi funkcjonującymi w organizacji systemami HR; potrafi dobrać narzędzia pomiaru kompetencji do celu procesu i możliwości organizacyjnych oraz poprowadzić proces wdrożenia kompetencji lub narzędzi opartych na kompetencjach, funkcjonując jako mentor na poziomie managerskim. [S2_TSHR_3]
S2_W10 [4/5] S2_W12 [5/5] S2_U03 [4/5] S2_U08 [5/5] S2_U11 [5/5] S2_U15 [4/5]
Student ma pogłębione umiejętności tworzenia, oceny i usprawniania opisów stanowisk, weryfikowania ich spójności w oparciu o mapę stanowisk oraz zgodności z procedurą rekrutacyjną, systemem ocen i systemem rozwojowym. [S2_TSHR_4]
S2_U01 [5/5] S2_U02 [4/5] S2_U11 [5/5]
Student umie opisać kompetencje potrzebne na stanowisku, z uwzględnieniem wskaźników behawioralnych wykorzystywanych na potrzeby rekrutacji i oceny; potrafi stworzyć matrycę kompetencyjną i zbudować na jej podstawie narzędzie sprawdzające poziom posiadanych kompetencji oraz potrafi opisać i wdrożyć mapę stanowisk, a także uzasadnić dobór przyjętych kryteriów. [S2_TSHR_5]
S2_U02 [4/5] S2_U08 [5/5] S2_U11 [5/5] S2_U17 [3/5]
Student rozumie zależności pomiędzy strategią organizacji a strategią personalną, potrafi elastycznie reagować na zmiany w założeniach biznesowych. [S2_TSHR_6]
S2_U10 [5/5] S2_U15 [4/5]
Student potrafi dobrać najbardziej efektywne narzędzia HR do założonych celów biznesowych. [S2_TSHR_7]
S2_U11 [5/5]
Student posiada kompetencje w zakresie weryfikacji wskaźników behawioralnych w dowolnie wybranej formie (assessment center, wywiad kompetencyjny, test kompetencyjny). [S2_TSHR_8]
S2_K01 [5/5] S2_K03 [4/5] S2_K05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [S2_TSHR_w_1]
Weryfikacja wiedzy przekazanej w trakcie zajęć ćwiczeniowych - weryfikacja wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp.
S2_TSHR_1 S2_TSHR_2 S2_TSHR_3 S2_TSHR_4 S2_TSHR_5 S2_TSHR_6 S2_TSHR_7 S2_TSHR_8
Egzamin [S2_TSHR_w_2]
Weryfikacja wiedzy przekazanej na wykładzie z elementami wiedzy z zajęć ćwiczeniowych - weryfikacja wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: egzamin ustny / pisemny, zadanie problemowe, projekt (indywidualny, grupowy), praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami, np. esej, recenzja, itp.)
S2_TSHR_1 S2_TSHR_2 S2_TSHR_3 S2_TSHR_5 S2_TSHR_6
Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [S2_TSHR_w_3]
Działania mające na celu wykorzystanie wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych uzyskanych w oparciu o przekazywane treści programowe modułu, wskazaną w sylabusie literaturę oraz pracę własną
S2_TSHR_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [S2_TSHR_fs_1]
Wykład wprowadzający studenta w zagadnienia strategii personalnej, opisów i map stanowisk oraz systemu kompetencyjnego oraz zbudowanych na ich podstawie systemów personalnych.
10
Studiowanie dodatkowej zalecanej literatury
40
ćwiczenia [S2_TSHR_fs_2]
Studiowanie studiów przypadków pogłębiających zagadnienia podejmowane na wykładzie z elementami dyskusji i debaty podnoszącymi świadomość skuteczności zawodowej studenta. Omawianie opracowań własnych studentów. Konsultacje indywidualne w formie bezpośredniej i/lub elektronicznej wedle potrzeb i uznania studenta (koordynator modułu może zalecić jako obowiązkowe poszczególnym studentom)
10
Samodzielna studiowanie tekstów przedłożonych przez wykładowcę oraz dodatkowej literatury przez osoby przygotowujące wystąpienia i projekty.
50 Sprawdzian [S2_TSHR_w_1] Egzamin [S2_TSHR_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)