Etyka w mediach Kierunek studiów: Socjologia
Kod programu: W3-N2SO19.2.2020

Nazwa modułu: Etyka w mediach
Kod modułu: W3-SOK-S2-EWM
Kod programu: W3-N2SO19.2.2020
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem zajęć realizowanych w ramach modułu Etyka w mediach polega jest ukazanie uczestnikom teoretycznych podstaw etyki wypracowanych w filozofii europejskiej oraz ich odniesienia do świata współczesnych mediów. Wskazanie na złożoność problemów (konflikty, dylematy), które pojawiają się w sferze mediów i dotyczą aktywności politycznej, biznesowej, kulturalnej. Zwrócenie uwagę na wielość zagrożeń związanych z manipulacją, działaniem perswazyjnym, a także ukazać nowe możliwości aktywności obywatelskiej (np. dotyczące prowadzenia kampanii społecznych, bądź nowych form samoorganizacji życia społecznego przez Internet). Rozwijanie w uczestnikach potrzeby kształtowania wrażliwości moralnej i działania odpowiedzialnego w odniesieniu do różnych aspektów życia, w tym działalności medialnej.
Wymagania wstępne:
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu historii filozofii oraz posiada ogólną wiedzę na temat praw funkcjonowania środków masowego przekazu.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Identyfikuje główne koncepcje etyczne wypracowane w filozofii europejskiej, zna i rozumie główne podstawowe pojęcia z zakresu etyki. [S2_EWM_1]
S2_W16 [5/5]
Zna i rozumie etyczny i prawny aspekt ochrony własności intelektualnej, a także zna podstawowe zasady obowiązujące w tym obszarze [S2_EWM_2]
Demonstruje postawę krytyczną wobec schematycznego wartościowania, ma świadomość złożoności dylematów i konfliktów moralnych, w tym związanych ze współczesnymi mediami. [S2_EWM_3]
Identyfikuje aksjologiczne aspekty działań nadawców oraz odbiorców informacji medialnych. [S2_EWM_4]
S2_U02 [4/5]
Potrafi zastosować teorie etyczne do analizy i oceny wybranych zjawisk występujących w komunikacji medialnej. [S2_EWM_5]
S2_U04 [3/5]
Potrafi samodzielnie argumentować w oparciu o poznane teorie etyczne, rozumie ich znaczenie jako źródła kryterium rozstrzygania problemów moralnych związanych z działalnością mediów. [S2_EWM_6]
S2_U06 [4/5]
Student identyfikuje zakres odpowiedzialności nadawców informacji medialnej oraz użytkowników nowoczesnych mediów. [S2_EWM_7]
S2_K05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [S2_EWM _w_1]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: egzamin ustny / pisemny, zadanie problemowe, projekt (indywidualny, grupowy), praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami, np. esej, recenzja, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * egzamin pisemny lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_EWM_1 S2_EWM_2 S2_EWM_3 S2_EWM_4 S2_EWM_5
Sprawdzian [S2_EWM _w_2]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
S2_EWM_1 S2_EWM_2 S2_EWM_3 S2_EWM_4 S2_EWM_5 S2_EWM_6 S2_EWM_7
Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [S2_EWM_w_3]
Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w oparciu o treści zajęć, wskazaną w sylabusie literaturę i doświadczenia własne
S2_EWM_1 S2_EWM_2 S2_EWM_3 S2_EWM_4 S2_EWM_5 S2_EWM_6 S2_EWM_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [S2_EWM_fs_1]
Wykład obejmujący podstawowe zagadnienia z zakresu etyki ogólnej oraz etyki mediów z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
10
Przygotowanie do egzaminu. Lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę.
20 Egzamin [S2_EWM _w_1]
ćwiczenia [S2_EWM _fs_2]
Analiza treści wskazanych tekstów dotyczących zagadnień szczegółowych. Debata, praca w grupach, oparta na materiałach prasowych i filmowych. Analiza wybranych przypadków naruszenia zasad etycznych w mediach.
10
(brak informacji)
50 Sprawdzian [S2_EWM _w_2] Aktywność własna studenta (opcjonalnie) [S2_EWM_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)