Moduł do wyboru: Rozwijanie kompetencji wychowawczych Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2020

Nazwa modułu: Moduł do wyboru: Rozwijanie kompetencji wychowawczych
Kod modułu: PPW_RKW
Kod programu: W6-NMPP19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Rozwijanie kompetencji wychowawczych ma charakter wybieralny, z przygotowanej listy propozycji (corocznie modyfikowanej i uzupełnianej w odpowiedzi na zainteresowanie studentów) student wybiera 1 moduł do zaliczenia (krotność 1). Wyjściowa dla programu 2019/2020 propozycja modułów do wyboru, to m.in.: Kompetencje współczesnego nauczyciela, Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń. Moduł Rozwijanie kompetencji wychowawczych jest jednym z zamykających cykl kształcenia i przygotowywania do pracy zawodowej przyszłych nauczycieli. Celem zajęć jest weryfikacja znajomości przez studentów wiedzy teoretycznej poznanej w trakcie studiów i umiejętne jej zastosowanie w wybranych sytuacjach wychowawczych.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, teorii wychowania, psychologii społecznej i rozwojowej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych, a także z zakresu przedmiotów diagnostyczno-terapeutycznych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. W szczególności zna kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych: teoretyczno-metodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, ukryty program przedszkola lub szkoły, programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (C.W4). [PPW_RKW _1]
K_W02 [4/5]
Student ma uporządkowaną wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (C.W2). [PPW_RKW _2]
K_W04 [5/5]
Student zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedur i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. W tym: podstawy teoretyczne oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, w tym cele, funkcje, rodzaje oceniania, proces i konsekwencje oceniania, uczestnictwo ucznia w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności, prawa i błędy w procesie oceniania; system zapewnienia jakości pracy przedszkola i szkoły, proces ewaluacji w przedszkolu i szkole oraz metody i techniki ewaluacyjne (C.W5). [PPW_RKW _3]
K_W10 [4/5]
Student potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemu. Przede wszystkim organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci lub uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów, wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie oraz identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji (C.U5) [PPW_RKW _4]
K_U01 [5/5]
Student potrafi w sposób krytyczny oceniać i dobierać programy i podręczniki, konstruować programy pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego (C.U2) [PPW_RKW _5]
K_U04 [5/5]
Student potrafi racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną dziecka lub ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku. Między innymi poprzez organizowanie działań edukacyjnych nastawionych na konstruowanie wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści, oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji (C.U7) [PPW_RKW _6]
K_U13 [5/5]
Student potrafi skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych. Potrafi również wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się – w sali lub klasie, poza placówką systemu oświaty i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom lub uczniom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się (C.U3) [PPW_RKW _7]
K_U04 [5/5]
Student jest gotów do projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji. W szczególności jest przygotowany do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki, oraz inspirowania dzieci lub uczniów do wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy (C.K2) [PPW_RKW _8]
K_K08 [4/5]
Student jest przygotowany do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej, lokalnej. Kieruje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem. Przyjmuje odpowiedzialność za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne (C.K1) [PPW_RKW _9]
K_K04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt indywidualny [PPW_RKW __w_1]
Praktyczne rozwiązywanie wybranego problemu wychowawczego z rozpoznaniem swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji.
PPW_RKW _2 PPW_RKW _4 PPW_RKW _5
Praca grupowa, dyskusja [PPW_RKW __w_2]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w pracy wychowawczej .
PPW_RKW _1 PPW_RKW _3 PPW_RKW _6
Prezentacja [PPW_RKW __w_3]
Przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji związanej z projektem indywidualnym.
PPW_RKW _7 PPW_RKW _8 PPW_RKW _9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_RKW __fns_1]
Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa, giełda pomysłów; Metody waloryzacyjne (impresyjne i ekspresyjne); Metody oparte na słowie i obserwacji
20
Opracowanie sposobu postępowania wybranych problemów wychowawczych z rozpoznaniem swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji; Zapoznanie się z literaturą przedmiotową i materiałami zalecanymi jako podstawa pracy własnej studenta w związku z działaniami podejmowanymi na ćwiczeniach; Przygotowanie prezentacji.
70 Projekt indywidualny [PPW_RKW __w_1] Praca grupowa, dyskusja [PPW_RKW __w_2] Prezentacja [PPW_RKW __w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)