Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2020

Nazwa modułu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Kod modułu: PPW_WWR
Kod programu: W6-NMPP19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma podstawową wiedzę na temat współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka (C.W1) [PPW_ WWR_ 1]
K_W03 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym oraz ich zróżnicowanych potrzeby, w tym zakresu i jakości wsparcia społecznego. Jak również zna zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu, konstruowania wiedzy w przedszkolu, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb i możliwości dziecka, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania(C.W3) Zna zróżnicowane potrzeby rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym, wynikające z opóźnień lub zaburzeń, uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych. Uwzględnia zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów (C.W2). [PPW_ WWR_ 2]
K_W13 [5/5] K_W14 [5/5]
Student potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemu. Ponadto potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój (C.U1) [PPW_ WWR_ 3]
K_U01 [4/5]
Student potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza i rodziców lub opiekunów dziecka. Na tej podstawie potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów, rozwijać u dzieci lub uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań (C.U6) [PPW_WWRD _4]
K_U14 [5/5]
Student zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem okresu od urodzenia do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego. Zna i rozumie zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego; zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka lub ucznia; proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole; strategie stymulowania aktywności poznawczej dziecka lub ucznia, zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka oraz rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej (C.W1). [PPW_WWRD _5]
K_W02 [5/5]
Student potrafi rozpoznawać możliwości dzieci oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i ocenić spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. W szczególności potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka (C.U4) [PPW_WWRD _6]
K_U02 [5/5]
Student jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci. Szczególnie jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji (C.K3). Ponadto dąży do efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły (C.K4) [PPW_WWRD _7]
K_K06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Analiza indywidualnych przypadków [PPW_WWRD _w _3]
Pisemna analiza indywidualnych przypadków dzieci
PPW_WWRD _6
Egzamin pisemny [PPW_ WWR_ w _1]
Test pisemny poruszający zagadnienia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
PPW_ WWR_ 1 PPW_ WWR_ 2 PPW_WWRD _4
Projekt [PPW_ WWR_ w_2]
Przygotowanie i przeprowadzenie fragmentów zajęć na określony temat z wykorzystaniem samodzielnie wykonanych środków dydaktycznych - projekt ze scenariuszami zajęć
PPW_ WWR_ 3 PPW_WWRD _5 PPW_WWRD _7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_ WW_ fns_ 1]
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
10
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą
20 Egzamin pisemny [PPW_ WWR_ w _1]
ćwiczenia [PPW_ WW_ fns_ 2]
Metody podające, problemowe i praktyczne
10
Przygotowanie w formie warsztatowej wybranych metod wczesnego wspomagania
20 Analiza indywidualnych przypadków [PPW_WWRD _w _3] Projekt [PPW_ WWR_ w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)