Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2020

Nazwa modułu: Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_MET_EDPLAST 2
Kod programu: W6-NMPP19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu edukacji plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem przygotowanie studentów do działalności artystycznej i pedagogicznej poprzez: dostarczenie wiedzy i kształtowanie umiejętności z zakresu edukacji artystycznej pozwalające na prawidłową interpretację merytoryczną podstawowych haseł programu wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego realizowanego w klasach I-III w zakresie edukacji plastycznej (opanowanie dydaktycznych i psychologicznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w zakresie edukacji artystycznej oraz nabycie umiejętności planowania, organizacji i wykorzystania warunków pracy przez nauczyciela-wychowawcę). Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia.
Wymagania wstępne:
Podstawowe umiejętności plastyczne i elementarna wiedza z zakresu sztuk plastycznych. Zaliczenie Metodyki edukacji plastycznej semestr 1.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę z zakresu dydaktycznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w młodszym wieku szkolnym i dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie edukacji plastycznej; zna etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka lub ucznia oraz sposoby rozwijania twórczej aktywności plastycznej (E.6.W1; E.6.W2) [PPW_MET_EDPLAST_1]
K_W02 [4/5] K_W12 [4/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w celu aktywizowania dzieci lub uczniów do estetyzacji własnego środowiska (E.6.K3) [PPW_MET_EDPLAST_10]
K_K02 [4/5] K_K07 [4/5]
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w procesie edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III ; zna zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej (E.6.W3) [PPW_MET_EDPLAST_2]
K_W10 [4/5]
Posiada wiedzę na temat metod i technik diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze (E.6.W4) [PPW_MET_EDPLAST_3]
K_W14 [4/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki kształcenia plastycznego w celu diagnozowania analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych [PPW_MET_EDPLAST_4]
K_U03 [4/5]
Potrafi dokonać diagnozy poziomu zdolności plastycznych dziecka lub ucznia (E.6.U4) [PPW_MET_EDPLAST_5]
K_U02 [4/5]
Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w zakresie edukacji plastycznej ukierunkowanych na stymulację twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych oraz zainteresowanie dziecka lub ucznia dziełem plastycznym (E.6.U1; E.6.U3) [PPW_MET_EDPLAST_6]
K_U04 [4/5] K_U06 [4/5]
Potrafi planować i organizować sytuacje dydaktyczno-wychowawcze w zakresie edukacji plastycznej na poziomie wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego realizowanego w klasach I-III; projektować i wdraża działania animacyjne służące aktywnemu i twórczemu uczestnictwu w życiu kulturalnym w tym projektować zajęcia inspirujące dzieci lub uczniów do działań twórczych(E.6.U2) [PPW_MET_EDPLAST_7]
K_U07 [4/5] K_U10 [4/5]
Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych; jest gotów do działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych (E.6.K1) [PPW_MET_EDPLAST_8]
K_K02 [4/5] K_K07 [4/5]
Jest gotów do inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami (E.6.K2) [PPW_MET_EDPLAST_9]
K_K02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_EDPLAST_w _2]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji plastycznej na poziomie kształcenia wczesnoszkolnego i wychowania przedszkolnego
PPW_MET_EDPLAST_1 PPW_MET_EDPLAST_10 PPW_MET_EDPLAST_2 PPW_MET_EDPLAST_3 PPW_MET_EDPLAST_4 PPW_MET_EDPLAST_5 PPW_MET_EDPLAST_6 PPW_MET_EDPLAST_7 PPW_MET_EDPLAST_8 PPW_MET_EDPLAST_9
Projekt indywidualny [PPW_MET_EDPLAST_w_2]
Przygotowanie indywidualnych projektów w postaci scenariuszy zajęć plastycznych realizowanych na poziomie kształcenia wczesnoszkolnego i wychowania przedszkolnego
PPW_MET_EDPLAST_1 PPW_MET_EDPLAST_10 PPW_MET_EDPLAST_2 PPW_MET_EDPLAST_3 PPW_MET_EDPLAST_4 PPW_MET_EDPLAST_6 PPW_MET_EDPLAST_7 PPW_MET_EDPLAST_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_MET_EDPLAST_fsn2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych
10
Student tworzy warsztat pracy nauczyciela- wychowawcy w postaci analizowanych w grupie protokołów projektów scenariuszy zajęć.
50 Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_EDPLAST_w _2] Projekt indywidualny [PPW_MET_EDPLAST_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)